soms moet ik meewringen

Laurens ten Dam heeft niet veel te melden over de sprintersetappe van vandaag. Hij concentreert zich op de tijdrit van morgen die voor veranderingen in het algemeen klassement kunnen zorgen.

Vanwege zijn goede presteren is er volop mediabelangstelling voor Laurens ten Dam in de Tour. Foto ANP / Bas Czerwinski

Laurens ten Dam van Belkin houdt iedere rit in de Tour de France bij op Strava. Op nrc.nl geeft hij dagelijks een reactie op zijn gereden koers.

[strava]http://app.strava.com/activities/65873614[/strava]

Laurens ten Dam heeft niet veel te melden over de sprintersetappe van vandaag. Hij concentreert zich op de tijdrit van morgen die voor veranderingen in het algemeen klassement kunnen zorgen. “Bit stressy at the end”, noemt Ten Dam de rit vandaag op Strava. We vragen hem wat normaal zijn favoriete positie in het peloton is.

“Het liefst achterin, maar nu moet ik af en toe ook meewringen.”

In de Vuelta van vorig jaar werd Laurens ten Dam twintigste in een tijdrit over 40 kilometer. Alleen toen stond er in die fase van de ronde minder op het spel.

Laurens ten Dam (1980) rijdt voor team Belkin (hij begon dit jaar als meesterknecht voor Bauke Mollema, maar mag nu voor zijn eigen klassement gaan), woont in Maastricht en is de trotse eigenaar van een Chevy-bus. Hij probeert iedere dag zijn rit op Strava te zetten. Soms lukt dat niet, als er bijvoorbeeld geen internet is in het hotel. Dan zullen de gegevens van de rit zodra die beschikbaar zijn met terugwerkende kracht op nrc.nl worden geplaatst, eventueel zonder reactie.

Strava
Met Strava wordt, met behulp van een GPS-apparaat, de snelheid en locatie van de renner bijgehouden. Deze informatie wordt vervolgens op een kaart gezet samen met belangrijke informatie zoals snelheid en hoogte. Daarmee kan de inspanning van de renner worden benaderd. Benaderd, omdat ook andere factoren zoals wind en juist afscherming in het peloton bepalend zijn voor de werkelijke inspanning.

Op Strava is meer informatie te zien, ingelogde gebruikers zien ook de wattages en de snelheid op het traject.