Mooie mensen op de catwalk, en de diamant glinstert altijd

Een eenvoudige formule en mondiaal succesvol: tv-zender Fashion TV toont modeshows met glitter en glans. Mode en tv doen het goed samen.

Modellen van Fashion TV. Een cameraploeg van de zender zal aanwezig zijn bij Amsterdam Fashion Week.

Met een chagrijnige uitdrukking paradeert een blond model over de Versace-catwalk in Milaan. Op de achtergrond dreunt een housebeat. Tekst verschijnt in beeld. ‘Cara Delevingne. (..) She was born in London on August 12th, 1992’.

Het beeld verspringt: zelfde uitdrukking, andere show. Sterrenbeeld? ‘Zodiac’. Lengte? 1.76. Maten? 80, 59, 87 (borst, middel, heupen). In de linkerbovenhoek van het scherm glinstert een grote witte ‘F’, omlijst door een diamantvorm.

Een willekeurig moment op Fashion TV. De internationale versie van de 24 uursmodezender bestaat vijftien jaar en is te zien in 190 landen. Ook bij de Amsterdam Fashion Week, tot en met 16 juli op verschillende locaties in Amsterdam, is FTV aanwezig. Wat is dat voor zender?

De meeste van de twintig programma’s op het kanaal duren niet langer dan een kwartier. Het zijn vooral registraties van modeshows, societyfeestjes en rode lopers. Snelle beelden van mooie mensen, met hier en daar korte interviews, ondersteund door clubmuziek en onbenullige tekst. In de vormgeving zit veel goud, glitter en glans.

’s Nachts worden de high fashion-shows vervangen door meer erotisch getint materiaal, zoals de lingerie fotoshoots in het programma Midnight Haute. Soms stuit dat op weerstand: deze lente moest het kanaal in India tien dagen op zwart wegens ‘ongepast materiaal’.

Fashion TV is opgericht door de Pools-Oostenrijkse zakentycoon Michel Adam Lisowski (1950). In de jaren 90 bezat hij een nachtclub in Parijs, waar hij video’s van modeshows projecteerde. Door de opkomst van goedkope video-opnames en satelliet-tv rook Lisowski kansen en begon hij in 1997 kabelzender Fashion TV in Frankrijk. Een jaar later internationale zenders via de satelliet.

Momenteel werken er 150 mensen bij de zender, die opgesplitst is in een Europese, Aziatische, Amerikaanse, Russische en Indiase variant. Het hoofdkantoor staat in Wenen (alhoewel het bedrijf geregistreerd staat op de Britse Maagdeneilanden) en heeft een rits internationale kantoren. In Tel Aviv wordt het beeldmateriaal – deels eigen opnames, deels gekocht – gemonteerd.

Lisowski stelt zichzelf en zijn levensstijl centraal op de zender. Sinds de oprichting is de jingle een vrouwenstem met Frans accent die ‘Michel Adam Paris Presents’ lispelt met in beeld een diamanten Eiffeltoren en uiteenspattend vuurwerk. Op veel feestreportages is Lisowski – dik, grijs, grote zonnebril – aanwezig. „I like beautiful life, beautiful girls” zegt hij in een interview met een Britse journalist in 2008.

Lisowski’s reputatie is omstreden. De Britse krant The Guardian schrijft over een veroordeling voor cocaïnegebruik in 1998, verdenking van aanranding van een Duits model in 2000 en verdenking van aanranding van een Israëlisch model in 2005.

Naast tv-zender is Fashion TV een lifestye-merk met veel vertakkingen. Sinds 2009 zijn er meer dan vijftien FTV-productlijnen op de markt gekomen, waaronder mineraalwater (‘for models and billionaires’), wodka, telefoons, clubs (in onder andere Bangkok, Mumbai en Dubai) en bezoeken aan een megajacht waar gefeest wordt. De zender is in te huren voor citybranding – wat onder andere resulteerde in het programma ‘Fashion Destination: Chisinau’ over de Moldavische hoofdstad.

De productlijnen lijken Lisowksi’s antwoord op de toenemende concurrentie. Want Fashion TV – met een bereik van naar eigen zeggen 440 miljoen huishoudens – is niet de enige die geld ziet in de combinatie van mode en televisie. Het Amerikaanse Style kanaal, opgericht in 1999, breidt sinds 2007 in rap tempo internationaal uit en bereikte in 2012 78 miljoen kijkers. Populair zijn realityseries als America’s Next Top Model en Project Runway. Ook bestaat sinds 2010 Fashion One, een 24-uurs modezender uit Hongkong die verdacht veel op FTV lijkt en een bereik heeft van honderd miljoen kijkers.

De waarde van FTV werd in 2010 op 250 miljoen euro geschat. Begin 2011 waagde het bedrijf een poging op de Frankfurt Stock Exchange. Bij de beursgang was een aandeel 37 euro waard, in december 2012 nog maar 13 euro. Fashion TV verliet de beurs, volgens een woordvoerder omdat „aandeelhouders besloten te privatiseren”.

Afgezien van de geflopte beursgang en toenemende concurrentie is de zender zeer succesvol op Facebook (twee miljoen likes) en YouTube, waar recente modeshows snel worden geplaatst. „Onze video’s zijn 750 miljoen keer bekeken, waarvan 300 miljoen in het laatste jaar”, aldus de woordvoerder.

In de video’s benut de zender zijn leeftijd: FTV heeft veel van de recente modegeschiedenis geregistreerd. YouTube biedt een schat aan archiefmateriaal, inclusief complete modeshows uit 1998. Mocht u een bezoekje willen brengen aan het FTV-megajacht: het is onlangs gesignaleerd voor de kust van Cannes.

Fashion TV is te zien op ftv.com/live. Op UPC is de zender te bekijken met een TV Extra abonnement (kanaal 68).