Vettel wint nu ook voor thuispubliek

De Duitser Sebastian Vettel heeft gisteren op de Nürburgring voor het eerst de Grote Prijs in eigen land gewonnen. De drievoudig wereldkampioen van Red Bull reed na de start de van poleposition vertrokken Lewis Hamilton (Mercedes) voorbij en gaf de koppositie alleen bij zijn pitstops even uit handen.

Achter Vettel eindigden de Fin Kimi Raikkonen en de Fransman Romain Grosjean als tweede en derde. De Spanjaard Fernando Alonso (Ferrari) werd vierde, voor de Britten Hamilton en Jenson Button (McLaren).

De race op de Nürburgring, waar in 1976 de Oostenrijkse wereldkampioen Niki Lauda bijna dodelijk crashte, was er een van kleine incidenten. In de negende ronde werd Vettels Australische teamgenoot Mark Webber uit de pit weggestuurd voordat zijn rechterachterwiel vastzat. Het wiel stuiterde door de pitstraat en raakte een cameraman. De man hield er alleen een hersenschudding en pijn aan de borst aan over.

Later blies Jules Bianchi de motor van zijn Marussia op. De Fransman parkeerde zijn auto op het gras langs de baan. Terwijl de kraanwagen onderweg was om de Marussia weg te halen, rolde de racewagen achteruit de baan op en aan de andere kant de racebaan weer af – zonder iets of iemand te raken.

In het klassement om de wereldtitel heeft regerend kampioen Vettel met 157 punten nu 34 punten voorsprong op Alonso. Raikkonen is met 116 punten derde, Hamilton met 99 punten vierde. Een vierde titel kan Vettel nauwelijks meer mislopen.

De Nederlander Giedo van der Garde eindigde in Duitsland na zestig ronden als achttiende. De Nederlander reed een race zonder veel stuurfouten, maar moest wederom zijn Franse ploeggenoot Charles Pic van renstal Caterham voor zich dulden. Van der Garde was toch tevreden: „Dit geeft een voldaan gevoel. We moesten stappen maken en dat hebben we zeker gedaan”, zei hij tegen persbureau ANP.

Het was vooral de start waarmee de Nederlander zich gisteren in positieve zin onderscheidde. Hij schoot vanuit de laatste rij langs de drie bolides voor zich en reed even in zeventiende positie. „Ik ging misschien zelfs een fractie te agressief bocht één in, maar alles ging goed. En ook daarna was het tempo van de auto goed en zat ik lekker in de wedstrijd.”

Over de bandendiscussie die de Italiaanse fabrikant Pirelli in de problemen hebben gebracht, zei Van der Garde tegen het ANP: „Ik had de banden het grootste deel van de race goed onder controle.”

Van der Garde hield de zeventiende plek lang vast, totdat hij in de laatste ronde alsnog ploeggenoot Pic voorbij zag komen. „Ik had ineens een gigantische terugval van de banden en zonder rubber ben je de pineut”, verklaarde Van der Garde zijn terugval.