Stof in Schipholtunnel zorgt voor vertraging

Al het treinverkeer van en naar Schiphol heeft vanmorgen ongeveer een uur platgelegen door een brandmelding. Rond half acht kwam het treinverkeer weer op gang. De melding bleek te zijn veroorzaakt door opwaaiend stof.

Dit weekend reden er ook al geen treinen van en naar Schipholtunnel, wegens werkzaamheden. Mogelijk was het stof achtergebleven na deze werkzaamheden.

Maar volgens ProRail is de tunnel na de werkzaamheden uitgebreid schoongemaakt. Een woordvoerder zegt dat er „heel veel maatregelen” zijn genomen. „Er is gestofzuigd in alle hoekjes en gaatjes. Met kleine en grote stofzuigers.”

Het aantal brandmeldingen in de Schipholtunnel is de laatste jaren gestegen. In 2009 waren er nog 14 meldingen, in 2012 waren dat er al 22. Eén tot drie keer per jaar is er daadwerkelijk sprake van brand.

In november waren er ook meerdere valse brandmeldingen. Toen werd rook veroorzaakt door geblokkeerde remmen van het treinstel. Destijds liet KLM-topman Peter Hartman weten het zat te zijn. Op een congres in Noorwijk zei hij dat zijn bedrijf niet langer wil opdraaien voor de „miljoenen” aan schade die wordt veroorzaakt door de verstoringen.

Naar aanleiding van deze stijging hebben NS en ProRail onderzoek laten doen naar mogelijke oplossingen. In het onderzoeksrapport, dat in maart naar de Tweede Kamer is gestuurd, wordt onder andere aanbevolen om mogelijke hittedetectiesystemen te onderzoeken. Hierdoor zou het mogelijk worden dat de brandweer op afstand beoordeelt of een brandmelding terecht is. Nu moet de brandweer de tunnel nog fysiek inspecteren. De ProRail-woordvoerder zegt dat op dit moment samen met de brandweer wordt onderzocht of het mogelijk is om hierbij „te vertrouwen op de techniek”.