Barbie met echte vrouwenmaten

De Amerikaanse kunstenaar Nickolay Lamm heeft Barbie de maten van een echte jonge vrouw gegeven: „Ze ziet er best goed uit.”

Links Barbie, rechts: Barbie als gemiddelde 19-jarige. Foto Nickolay Lamm/ Mydeals.com

Als Barbie, de langbenige pop met wespentaille en flinke boezem, een echte vrouw zou zijn, dan zou ze anorectisch zijn en talloze andere gezondheidsproblemen hebben: meer dan een halve lever zou niet in haar kleine middel passen. Dat ‘berekende’ onlangs een Amerikaanse organisatie voor gezond leven, Rehab.com.

De Amerikaanse kunstenaar Nickolay Lamm (29) uit Pittsburgh heeft vorige week de resultaten van een omgekeerde ‘berekening’ online gepubliceerd: hoe zou Barbie eruitzien als ze een echte vrouw zou zijn?

Hij nam de maten van een doorsnee 19-jarige Amerikaanse, die hij kreeg van de landelijke gezondheidsinstelling CDC.

Als Barbie een vrouw van vlees en bloed zou zijn, dan zou ze de onrealistische borst-taille-heupomtrekmaten hebben van 91-45-83 centimeter. De maten van de gemiddelde 19-jarige Amerikaanse vrouw zijn 81-78-83 centimeter.

Naar die laatste proporties kneedde Lamm een driedimensionaal model en met Photoshop maakte hij daarvan een ‘realistische Barbie’. Hij postte de foto’s daarvan vorige week op de site www.mydeals.com/blog.

„Ik wilde eigenlijk laten zien dat ‘gewoon’ mooi is”, zei Lamm tegen de Amerikaanse omroep ABC: „Als ik maar 100 vrouwen of meisjes hierdoor een beter gevoel over zichzelf geef, dan is dit project al geslaagd.”

De Barbiepop is in 1959 ontwikkeld door de Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel. Haar uiterlijk is geïnspireerd op een Duitse rondborstige stripheldin en pop, Bild Lilli. Barbie werd een succes: er zijn ruim een miljard poppen van verkocht. Maar haar uiterlijk is al lang een bron van controverse.

Met name in feministische kringen is beweerd dat de onrealistische trekken van Barbie schadelijk zouden zijn voor het zelfbeeld van jonge meisjes. Maar anderen stellen dat een zelfbeeld niet door speelgoed beïnvloed wordt, en dat „je een pop die er altijd goed uitziet, wat je haar ook aantrekt, niet de schuld kunt geven van een slecht zelfbeeld [bij meisjes]”, aldus omroep ABC.

In een e-mail aan de Huffington Post zei Lamm: „Als we magere mannequins bekritiseren, zouden we tenminste open moeten staan voor de mogelijkheid dat ook Barbie een negatieve invloed op meisjes kan hebben. Bovendien vind ik dat een realistisch geproportioneerde Barbie er best goed uitziet.”

Hij vraagt zichzelf af, nu hij heeft laten zien dat Barbie als gezonde doorsnee Amerikaanse jonge vrouw er ook goed uitziet, „wat Mattel ervan weerhoudt ook zo’n Barbiepop te maken”.

De speelgoedfabrikant heeft als reactie op Lamms ‘realistische Barbie’ een persverklaring uitgegeven. Daarin stelt de onderneming onder andere: „Meisjes begrijpen dat Barbie een pop is. Ze is nooit gemodelleerd naar de proporties van een echt persoon, maar ontworpen met vormen waarmee je zo goed mogelijk spelen kan, zodat meisjes met kleine handen makkelijk haar uiterlijk kunnen veranderen, zodat ze er creatief en fantasievol mee kunnen spelen.”