Samsung lijdt onder het 'Apple-effect'

Een recordwinst aankondigen en er toch van langs krijgen van analisten. Dat overkwam Apple vorig jaar, en het gebeurt nu ook bij die andere grote smartphonemaker: Samsung.

Vrijdag gaf het Koreaanse bedrijf een voorspelling van de verkoopresultaten van april tot en met juni. Die zouden 6,4 miljard euro winst opleveren, 47 procent meer dan in het jaar ervoor.

Het grootste deel van die winst behaalt Samsung met de verkoop van smartphones. Van het huidige topmodel, de Galaxy S4, werden volgens schattingen in twee maanden 20 miljoen exemplaren verkocht – ook al een record.

Toch daalde de Samsung-koers met 4 procent, en al 17 procent sinds begin juni. Analisten voorzien een verzadiging van de smartphonemarkt, met name in westerse landen. In opkomende economieën zijn nog groeimogelijkheden, maar daar ligt de nadruk op betaalbare Android-modellen waar minder winst mee gemaakt wordt. Het Chinese Huawei werpt zich op als prijsvechter. Samsung reageert door goedkopere versies van de S4 te produceren. Zelfs Apple zou, volgens de geruchtenmolen, een meer betaalbare versie van de iPhone voorbereiden.

Samsungs belangrijkste concurrent beleefde zijn hoogtepunt al eerder: sinds september 2012 is het aandeel Apple aan het dalen, terwijl de winst nog altijd stijgt.

Volgens kritische beleggers moet marktleider Samsung meer innoveren bij alle divisies , om minder afhankelijk te zijn van de inkomsten uit mobiele gadgets. Samsung gaf in 2012 meer uit aan marketing dan aan R&D. Maar deze week maakte het bedrijf bekend dat het 4,5 miljard dollar investeert in vijf nieuwe onderzoeksafdelingen in Korea.