Putjes in het scheenbeen

Het ging hard in het peloton vandaag, en het was heet. Laurens ten Dam reed een paar keer rond zijn omslagpunt. Ook kwam zijn scheenbeen in aanraking met een tandwiel.

Cannondale sleurde vandaag aan kop van het peloton. Foto EPA / Yoan Valat

Laurens ten Dam van Belkin houdt iedere rit in de Tour de France bij op Strava. Op nrc.nl geeft hij dagelijks een reactie op zijn gereden koers.

[strava]http://app.strava.com/activities/64924697[/strava]

Het was zwaar vandaag in de Tour. Niet alleen was het heet (35 graden op het vlakke en 23 graden in de bergen), Cannondale sleurde het peloton ook nog eens over het middengebergte. Laurens ten Dam:

“Dat er tachtig man af moesten, zegt al genoeg. Die colletjes zijn enigszins met de Ardennen te vergelijken, alleen dan iets minder steil. Ik zat een paar keer rond mijn omslagpunt door het tempo in het peloton.”

De hartslagzones van Laurens ten Dam vandaag. In het rood rijden is voorbij het omslagpunt en dan gaan benen verzuren. Foto: Strava

Hoeveel bidons Ten Dam heeft gedronken vandaag, weet hij niet. “De helft is over mijn hoofd gegaan, dus ik kan wel stoer tien of twintig roepen, maar wat ik daadwerkelijk heb gedronken, is niet zeker.”

Over de eerste week van de Tour is Ten Dam tevreden.

“Alleen nu ben ik chagrijnig. Na twaalf kilometer was er een valpartij, ik ging zelf niet tegen de grond maar kreeg wel een tandwiel tegen mijn been, daar zit dus nu een wond. Ik heb wat putjes in mijn scheenbeen. Op dit moment heb ik er weinig last van. Het is even afwachten hoe dat morgen voelt.”

Twitter avatar laurenstendam laurenstendam Highlight of today? We past a village called Laurens. Less cool was the 3 teeth tattoo of a 53 blade on my shin.

Morgen gaat het peloton voor het eerst echt de bergen in. Tijdens de eerste Pyreneeënrit krijgen de renners een berg van de buitencategorie (Col de Pailhères) voor de kiezen en eindigen ze op Ax 3-Domaines. Beide cols hebben stukken met een stijgingspercentage van boven de tien procent. Wat het plan van Belkin is, hoort Ten Dam morgen pas. Het zal voor hem waarschijnlijk uitdraaien op het zo lang mogelijk bijstaan van Bauke Mollema en dan in eigen tempo omhoog.

Laurens ten Dam (1980) rijdt voor team Belkin (dit jaar als meesterknecht voor Bauke Mollema), woont in Maastricht en is de trotse eigenaar van een Chevy-bus. Hij probeert iedere dag zijn rit op Strava te zetten. Soms lukt dat niet, als er bijvoorbeeld geen internet is in het hotel. Dan zullen de gegevens van de rit zodra die beschikbaar zijn met terugwerkende kracht op nrc.nl worden geplaatst, eventueel zonder reactie.

Strava
Met Strava wordt, met behulp van een GPS-apparaat, de snelheid en locatie van de renner bijgehouden. Deze informatie wordt vervolgens op een kaart gezet samen met belangrijke informatie zoals snelheid en hoogte. Daarmee kan de inspanning van de renner worden benaderd. Benaderd, omdat ook andere factoren zoals wind en juist afscherming in het peloton bepalend zijn voor de werkelijke inspanning.

Op Strava is meer informatie te zien, ingelogde gebruikers zien ook de wattages en de snelheid op het traject.