'In onze nieuwste liefdesliedjes vloeit ook bloed'

Maandag staan de Editors in de Gashouder. Het gaat goed met de band. Met twee nieuwe bandleden namen ze een nieuwe cd op in Nashville.

Liefde is een gewichtige zaak, vinden de Editors. Zo gewichtig dat je er een blauw oog van kunt oplopen. „I love you, I love my black eye”, zingt frontman Tom Smith in Hyena, het kortste en krachtigste nummer van Editors’ nieuwe album The Weight Of Your Love.

Het vierde album van de band uit Birmingham staat bol van liefdesverdriet en nieuwe kansen. Dat kan niet los gezien worden van de drastische bezettingswijziging die de band onderging na het vertrek van gitarist en medeoprichter Chris Urbanowicz, twee jaar geleden. ‘Muzikale meningsverschillen’, luidt de officiële verklaring. Maar een gesprek met Tom Smith en bassist Russ Leetch leert dat er ook op het persoonlijke vlak wrijvingen waren. „Er waren spanningen”, zegt Smith. „In de oefenruimte vloeiden de creatieve sappen niet meer zoals we gewend waren. Chris heeft nauwe ideeën over wat hij wel en niet wil doen. Hij werd een spaak tussen het wiel van het grootse rockalbum dat we wilden maken. Het was een moeilijke beslissing, maar we hebben hem gevraagd uit de band te stappen.”

Nog geen drie maanden na de breuk speelden de Editors voor 85.000 man op het Belgische Rock Werchter, de grootste show in hun elfjarig bestaan. De bezetting werd versterkt met gitarist Justin Lockey van Your Code Name Is: Milo en toetsenman Elliott Williams uit Airship. Smith: „Ik wilde al langer een meer traditionele rockbezetting in plaats van de tapes en synthesizers die op de voorlaatste tour ons geluid domineerden. Het voelde meteen goed. Als een band die zonder kunstgrepen de hele wereld aan kan. ”

Opnamen voor het nieuwe album vonden plaats in Nashville in de studio van producer Jacquire King, die eerder de Kings Of Leon aan hun grootste hit Sex on Fire hielp. Nashville is een muziekstad bij uitstek, zegt Smith, al zijn invloeden van countrymuziek bij Editors ver te zoeken.

Smith: „Voor ons was het van belang dat we een tijd in dezelfde luchtbel verbleven. Elke ochtend reden we samen naar de studio en waren we al met muziek bezig voordat we onze instrumenten konden aanraken. Een studio verderop was Dolly Parton aan het werk en bij Jacquire aan de muur hing een gitaar waar Neil Young zijn naam in had gekrast. We voelden ons dichter dan ooit bij de bron van de rock-’n-roll.”

De klank van de Editors is ook op The Weight Of Your Love onverminderd herkenbaar in de gedragen melodieën, bombastische instrumentatie en Smiths bariton. Vrolijk klinkt het nog steeds niet, maar de zwaarmoedigheid dient een hoger doel.

I lit a match in Vienna tonight, it caused a fire in New York, zingt Smith in A ton of love , zijn ode aan het verlangen. „Liefde is het meest bezongen onderwerp in de popmuziek. Des te groter is de uitdaging nieuwe invalshoeken te zoeken. Zelfs in de meest liefdevolle relatie zijn er moeilijke momenten en kan het zwaar zijn het vuur brandende te houden. Het onderwerp hield me zo bezig dat ik op een gegeven moment vijf of zes songs had met het woord ‘love’ in de titel. Daar zijn er twee van overgebleven. Ik hoop dat ik clichés heb kunnen vermijden. In mijn liefdesliedjes is niet alles rozengeur en maneschijn. Er vloeit bloed en er vallen gewonden.”

In What is this thing called love? zingt Tom Smith met een ijle falsetstem, kwetsbaarder dan hij doorgaans klinkt met zijn donkerbruine bariton. „Het was niet voor het eerst dat ik falset zong”, legt hij uit, „maar er zit meer rauwe emotie in dan ooit. In het verleden heb ik me vaak verscholen achter dubbelzinnigheid en poëtische constructies waarbij het meer om de klank ging dan de betekenis. In deze fase van mijn leven voel ik meer dan ooit de behoefte om direct te zijn in mijn teksten. In dit geval was het niet mijn eigen liefdesverdriet, maar dat van een goede vriend die me inspiratie gaf voor een lied over een stukgelopen relatie. De beste popmuziek geeft troost in donkere tijden. Ook als je met een blauw oog terugkijkt op de klappen die je net hebt gekregen.”

Editors: 8/7 Gashouder A’dam (uitverkocht), 17/8 Lowlands, 24/10 Ziggo Dome A’dam.