Telecombedrijven slaan data van klanten op, in strijd met wet

Foto EPA / Stephen Morrison

Telecomaanbieders KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone blijken gegevens van klanten te bewaren over welke sites ze bezoeken en welke apps ze gebruiken. Daarmee overtreden de bedrijven de Wet bescherming persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet.

De gegevens die worden opgeslagen moeten op basis van de wet op detailniveau zo snel mogelijk na het verzamelen worden verwijderd of onomkeerbaar worden geanonimiseerd.

Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde rapporten van het College bescherming persoonsgegevens (CBP), die onderzoek deed naar analyse van het dataverkeer over het mobiele netwerk door de vier grootste mobiele netwerkaanbieders in Nederland.

Gegevens over bezochte websites en gebruikte apps via de mobiele telefoon zeggen veel over het gedrag en de voorkeuren van mensen, aldus het CBP.

“Het is in veel gevallen niet noodzakelijk om deze gegevens op klantniveau te bewaren.”

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat klanten niet of onjuist worden geïnformeerd over het feit dat de telecomaanbieders deze gedetailleerde informatie over hen verzamelen en wat zij ermee doen. Dit gebrek aan transparantie is ook in strijd met de wet.

Een deel van de geconstateerde overtredingen is inmiddels naar aanleiding van het onderzoek beëindigd, aldus het CBP. Het CBP zegt dat het nu gaat controleren in hoeverre geconstateerde overtredingen nog voortduren en beslissen over eventuele verdere maatregelen.