recensies

Drama

Tula. The Revolt

Regie: Jeroen Leinders. Met: Obi Abili, Paul Bazely, Danny Glover, Jeroen Willems, Derek de Lint. In: 12 bioscopen. **

In 1795 brak op het onder bestuur van Nederland staande eiland Curaçao een opstand uit onder slaven, onder leiding van Tula. Die opstand is met geweld onderdrukt. Een ideaal onderwerp voor een historische speelfilm bij de 150ste verjaardag van de afschaffing van de slavernij in ons Koninkrijk.De grotendeels op Curaçao gedraaide speelfilm Tula. The Revolt is echter in de goede bedoelingen blijven steken. Het is een bloedeloos, plichtmatig product, met nobele slaven en verdorven Nederlandse slavenhouders en bestuurders, waarvan je al na vijf minuten de afloop kunt uittekenen. Er wordt redelijk geacteerd en goed camerawerk geleverd, en toch is de film volkomen oninteressant. Dat komt vooral door het ontbreken van elke authenticiteit. Dat Jeroen Willems, Jeroen Krabbé en Derek de Lint vloeiend Engels spreken is nog tot daaraan toe, maar dat je helemaal niets gewaar wordt over de denkwereld van deze Nederlanders is fnuikend. Geen enkel personage is meer dan een gekostumeerd radertje in de geschiedenis.De opstand in 1795 is deels neergeslagen door zwarte niet-slaven op Curaçao. Maar zwarten tegen zwarten: voor een schematisch heldenepos ging dit natuurlijk veel te ver. In plaats daarvan zien we in keurige uniformen gehulde blanke militairen in de weer, die zo uit het 18de-eeuwse Pruisen lijken te zijn ingevlogen. Als openluchtspel zou dit misschien nog nét kunnen, als speelfilm is het slaapverwekkend.

Oorlog

Love and Honor

Regie: Danny Mooney. In: 52 bioscopen. *

Twee soldaten deserteren anno 1969 uit Vietnam om het hart van de vriendin van een van hen te herwinnen. Alles – van een met tegenlicht en mist gefilmd junglegevecht tot de plechtige dialogen met linkse studenten – wordt in deze draak ingekookt tot houterige clichés.