Miljoenenstrop Breda dreigt door hsl-debacle en crisis

Conducteurs staan bij een hogesnelheidstrein Fyra op het station van Breda. Foto ANP / Robert Vos

Voor de stad Breda dreigt een miljoenenstrop als de hogesnelheidstreinen niet snel gaan rijden. Speciaal voor de komst van deze treinen worden station en omgeving ingrijpend verbouwd. De investeringen in dit project, Via Breda, belopen nu 300 miljoen euro.

Maar de realisatie van de plannen blijft achter bij de verwachtingen, door de economische crisis én de problemen met onder meer de Fyra.

Jaren geleden al hadden vanuit Breda treinen over het hogesnelheidsspoor naar Amsterdam en Antwerpen moeten rijden. Sinds anderhalf jaar rijdt alleen een snelle trein twee keer per uur naar Amsterdam. De lijn naar Antwerpen, die 101 miljoen euro heeft gekost, is al vijf jaar ongebruikt. “Onbestaanbaar”, zegt wethouder Alfred Arbouw.

Bouwplannen onzeker

Breda bouwt aan een nieuw stadsdeel rond het station. De stad heeft 20 miljoen euro op de plannen moeten afschrijven door waardedaling van de grond. Daar kan 11 miljoen euro bij komen, als onder meer een plan voor woningen aan de zuidkant van het station niet doorgaat. Ook de bouw van een WTC is nog niet zeker.

De plannen voor het stationsgebied werden vorig jaar gered doordat de rechtbank en de Belastingdienst zich er vestigen. Wel moet Breda in ruil daarvoor hun huidige kantoren elders in de stad kopen. Deze overeenkomst met de Rijksgebouwendienst kan de stad eveneens veel geld kosten.

‘Poort van Brabant’

Breda zou ‘de poort van Brabant’ worden. Het Rijk benoemde het station tot ‘Sleutelproject’, naast vergelijkbare initiatieven in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Arnhem. “Het is het grootste project in de geschiedenis van de stad”, zegt wethouder Arbouw.

Opvallend is dat ondanks de crisis een contract is gesloten voor de bouw van 230 woningen. Ook de bebouwing van een voormalig brouwerijterrein geldt als een succes.