Functioneel naakt in Eye

GAAN // FILMFESTIVAL KEEP AN EYE FILMACADEMIE FESTIVAL IN EYE Tot en met vrijdag, Amsterdam. filmacademie.nl

Zes speelfilms, zes documentaires: het afstudeeraanbod van de Filmacademie in het Amsterdamse Eye is dit jaar keurig verdeeld. Wie alles in één keer wil zien, is zes uur bezig. Een uitputtingsslag, maar het levert aardige inzichten op. Want dan valt op hoeveel films over ziektes en de dood gaan, en over het afscheid van de jeugd. Meestal is dat laatste verkapt autobiografisch: afstuderende studenten moeten nu immers zelf een plek vinden in de echte (audiovisuele) wereld. De tijd van onbekommerd feesten is voorbij.

De prijs voor beste documentaire ging dit jaar naar Ik (regie: Jona Honer), over de gevolgen van een hersentumoroperatie op iemands geheugen. Pech voor Lokroep (regie: Reber Dosky), een zowel visueel als inhoudelijk indrukwekkende documentaire over een kettingrokende Koerd die zijn in Istanbul wonende zoon Ramazan naar Oost-Turkije wil lokken om schapen te hoeden. Maar daar worden je schoenen vuil van.

Zoals elk jaar studeren er ook enkele regisseurs en scenaristen af met een genrefilm, meestal de zwakste broeders. Soms door gebrek aan originaliteit, soms door gebrek aan middelen: zie de trucage van avonturenfilm Indringers (regie: David van Wassem).

Cowboys janken ook (regie: Mees Peijnenburg) won de prijs voor beste fictiefilm. Twee vrienden groeien uit elkaar als de één door zinloos geweld in een coma raakt; oorzaak was een onbezonnen, dronken provocatie van de ander. Opvallendste beeld: een stijve pik waarop een koud washandje wordt gelegd. Het debat over functioneel naakt in de Nederlandse film kan weer beginnen.