Channel 4 roept op tot gebed

Vanaf het begin van de ramadan, dinsdag, klinkt een maand lang op Channel 4: de azan, de oproep tot gebed voor moslims.

Enige ophef kon niet uitblijven. En dat had de Britse zender ook verwacht. In een artikel in Radio Times schrijft programmadirecteur Ralph Lee: „Op Channel 4 de azan laten horen zal als een landelijke intercom werken, als een bewuste provocatie aan al onze kijkers.” De zender, met een dagelijks marktaandeel van 4,6 procent de vierde in het Verenigd Koninkrijk, wil zichtbaar maken welke „persoonlijk offer” de 1,2 miljoen Britse moslims brengen tijdens de ramadan, de vastenmaand. Daar zullen de meeste Britten geen idee van hebben, denkt Channel 4. Lee: „De ramadan is bijna onzichtbaar op tv. Zet dat tegenover hoe de meeste moslims op tv vertegenwoordigd zijn: bijna altijd als het gaat over extremisme of terrorisme.”

Naast de azan om drie uur ’s ochtends, zal op de eerste dag van de ramadan de programmering vier keer worden onderbroken op de andere gebedstijden. Dan wordt, meldt Channel 4, een filmpje over de islam uitgezonden. Na de eerste dag zijn die vier gebedsmomenten alleen nog op de site te beluisteren. Verder zendt Channel 4 een aantal documentaires over de ramadan uit, en zal het weerbericht melden wanneer de zon opkomt en ondergaat.

De ophef werd gisteren deels opgezweept door tabloid The Sun. Die meldde op de voorpagina ‘Ramadan A Ding-Dong’, en liet onder andere de leider van de verboden extremistische organisatie al-Muhajiroun, Anjem Choudary, aan het woord. Hij zei de oproep tot gebed „te verwelkomen”. Het past in de strategie van Channel 4 om ruchtbaarheid te creëren. De zender stelt zich als taak programma’s te maken die spraakmakend en cultureel divers zijn. Zo zette nieuwsprogramma Dispatches vorig jaar Buckingham Palace te koop om het begrotingstekort op te heffen, en zendt het ieder jaar een alternatieve kerstboodschap uit.