BlackBerry is al bijna rijp voor Plan B

De tegenvallende cijfers van BlackBerry bieden weinig hoop op herstel voor de Canadese telefoonmaker. Wat nu?

Als de Nederlandse markt een goede indicator is van de populariteit van smartphones, dan ziet het er niet goed uit voor de Canadese firma BlackBerry. Onderzoeksbureau Telecompaper publiceerde dinsdag een onderzoek dat er maar twee fabrikanten in Nederland marktaandeel winnen: Apple en Samsung. Het aantal klanten dat met een Nokia of BlackBerry de winkel uitwandelt, is gedaald.

Ook al introduceerde Research in Motion (nu omgedoopt in BlackBerry) begin dit jaar een nieuw besturingssysteem BB10 en twee telefoons (Z10 en Q10), de wedergeboorte van BlackBerry doet iPhones of Google Android niet verbleken.

Afgelopen weekeinde verloor het aandeel BlackBerry bijna 30 procent. De aanleiding waren teleurstellende kwartaalresultaten: minder BlackBerry-klanten (van 76 naar 72 miljoen) en lagere verkoopcijfers (van 7,8 miljoen naar 6,8 miljoen). Bovendien rapporteerde BlackBerry een onverwacht verlies van 84 miljoen dollar (65 miljoen euro). Het aandeel van BlackBerry in de belangrijke Amerikaanse markt kromp van 5,9 naar 5,1 procent.

BlackBerry was oppermachtig in de jaren dat het mobiele e-mail via een klein toetsenbord in de mode was – telefoons met een aanraakscherm waren er niet of nauwelijks.

De situatie van BlackBerry lijkt op die van Nokia. De Finnen waren vroeger heerser op de telefoonmarkt, maar hadden geen goed antwoord op de iPhone en Android. Daarom maakte Nokia een radicale keuze voor een nieuw besturingssysteem, Windows Phone.

Maar Nokia zette de koersverandering al twee jaar geleden in. En het sloot een pact met het rijke Microsoft, dat veel marketinginspanningen en softwareontwikkeling van Windows Phone voor zijn rekening neemt. Want Microsoft moet alles op alles zetten om een rol te blijven spelen in een mobiele wereld waarin Apple en Google domineren.

BlackBerry heeft geen rijke partner en is laat tot inkeer gekomen. De smartphonemarkt is over haar piek heen; zelfs Samsung houdt er rekening mee dat het groeitempo dit jaar zal afnemen. Dat zet prijzen en marges verder onder druk.

BlackBerry-baas Thorsten Heins, denkt nog drie kwartalen nodig te hebben voor een ommekeer: de internationale uitrol van BB10 vergt tijd. Ondertussen moet hij Plan B uit de kast trekken. Bijvoorbeeld een opsplitsing van BlackBerry: stoppen met hardware maken, de zakelijke dienstentak verkopen of op grote schaal softwarelicenties uitgeven.

Wellicht kan BlackBerry aansluiting vinden bij Microsoft. Dat zou wel een telefoonmaker willen inlijven om Windows Phone beter te kunnen controleren. Microsoft lonkte al naar Nokia’s hardwaretak, maar die gesprekken liepen stuk.

Een driemanschap van BlackBerry, Nokia en Microsoft lijkt aannemelijk. Drie reuzen van weleer, verbonden in hun gemeenschappelijke rancune tegen Apple en Google: de twee bedrijven die de computer- en telecomwereld op zijn kop zetten.