NS zoekt Fyra-vervanger in Canada

Er is vooral nog veel onduidelijkheid over de tijdelijke opvolger van de Fyra-trein. Gisteren maakte NS bekend dat het de uitgevallen Fyra’s voorlopig wil vervangen door Traxx-locomotieven van de Canadese fabrikant Bombardier.

Maar om hoeveel locomotieven het gaat, kon het spoorwegbedrijf niet zeggen. Ook niet of die toestellen gehuurd of gekocht worden. Wanneer ze kunnen worden ingezet? Ook nog niet bekend. Alleen dat het op „relatief korte termijn” kan.

De vraag of de treinreiziger met de Traxx nog steeds sneller in België komt, kon de woordvoerder niet beantwoorden. De Traxx rijdt 160 kilometer per uur, de Fyra haalde 250.

NS wil de Traxx-locomotieven inzetten als uitbreiding op de lijn Den Haag-Brussel en voor het vervoer op de hogesnelheidslijn. Omdat NS zich beroept op dwingende spoed, kan het de aanbestedingsregels omzeilen.

Op termijn wil NS weer snelle treinen laten rijden op de route naar België. Het bedrijf heeft een aantal oplossingen op het oog, zoals Thalys, Eurostar en de nieuwe generatie intercity’s die tot 200 kilometer per uur kunnen rijden.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu, PvdA) heeft de NS en de Belgische vervoerder NMBS tot 1 oktober de tijd gegeven om met een alternatief te komen voor de uitgevallen Fyra. Als Mansveld het plan met een onvoldoende beoordeelt, komt de hsl-concessie van de NS in het geding. Die houdt in dat de NS tegen een betaling van 101 miljoen euro per jaar als enige over het hsl-spoor mag rijden.