Je weet niet wat je zoekt

Als we de Wall Street Journal mogen geloven komt Google binnenkort met een eigen spelcomputer. Het zou een reactie zijn op geruchten dat Apple een verbeterde Apple TV met apps gaat uitbrengen. En het is een logische stap bij het verder verspreiden van het Android besturingssysteem. Nu al draaien de meeste smartphones op Google’s software. Maar met kastjes naast de tv heeft Google vooralsnog weinig succes.

Er is voor Google genoeg te halen in de game-industrie. Op het gebied van advertenties, bijvoorbeeld. Het zou mooi zijn als Google niet alleen haalt, maar ook brengt.

De core business van Google is nog steeds zijn zoekmachine. En juist het vinden van goede, interessante of relevante games wordt steeds lastiger. Het aanbod blijft maar toenemen en het wordt steeds lastiger om het kaf van het koren te scheiden. Hoe virtuele winkels van Apple, Sony en Microsoft nu werken is niet zaligmakend. De top-10 lijstjes zijn te invloedrijk, te makkelijk te manipuleren en reflecteren de soms vrij zoutloze smaak van de massa.

Gamecritici zouden uitkomst kunnen bieden. Maar die richten zich vooral op blockbusters. En doorwrochte gamekritiek is moeilijk. Games recenseren kost meer tijd dan ooit. Een mooie klus dus voor de techneuten van de zoekgigant. Bouw een spelcomputer waarop je makkelijk games kunt vinden. Niet de meest verkochte, maar precies die game waarvan je niet wist dat je hem zocht.