Hoe veilig zijn cruiseschepen?

TOPSHOTS A sea gull flies over the partially submerged Costa Concordia ship on January 16, 2012 off the coast of the Isola del Giglio. The owner of the luxury liner that ran aground off the coast of Italy, killing at least six people, said its captain had made "errors of judgment" as the search continued for the missing. "It seems that the commander made errors of judgement that had serious consequences," said a statement from the liner's owner Costa Crociere, referring to Captain Francesco Schettino. "The route followed by the ship was not the right one," Verusio said, accusing Schettino of having "approached Giglio island in a very clumsy manner." AFP PHOTO/ TOPSHOTS/ ANDREAS SOLARO AFP

informatief

Één, 21.10

Reportage over de veiligheidsmaatregelen aan boord van cruiseschepen sinds de ramp met de Costa Concordia, waarbij 32 opvarenden de dood vonden. Cruisemaatschappijen investeren sindsdien in nog veiliger schepen en meer en betere opleidingen voor hun bemanningen. Op het aantal passagiers lijkt de scheepsramp geen invloed te hebben gehad: in plaats van een terugval zou het aantal belangstellenden voor een zeereis zijn toegenomen met 10 procent.