Hij moest de zaak verkopen. Dat deed ’ie

Twee jaar lang stond Halfords te koop. Maar nu heeft de winkel in auto- en fietsaccessoires een nieuwe eigenaar: de algemeen directeur heeft zelf maar alle aandelen gekocht.

De gisteren failliet verklaarde elektronicaketen De Harense Smid maakt nu een doorstart. En Halfords is overgenomen door de eigen directeur. Foto Merlin Daleman

Zijn opdracht luidde: het bedrijf verkopen. Ruim een jaar later is dat hem gelukt. En de koper? Dat is hij zelf.

Halfords, de Nederlandse marktleider in auto- en fietsaccessoires, heeft sinds afgelopen zondag een nieuwe eigenaar: algemeen directeur Peter-Jan Stormmesand. Hij heeft alle aandelen van het Nederlandse moederbedrijf Macintosh Retail Group overgenomen.

In maart 2012 werd Stormmesand (51) als algemeen directeur aangesteld om ‘ondersteuning te verlenen aan het verkoopproces’ – Halfords stond toen al acht maanden vergeefs te koop. Nu heeft de voormalig directeur van automaterialenbedrijf Brezan zélf de volledige zeggenschap over de 136 Nederlandse en twee Belgische Halfords-filialen. De keten in auto- en fietstoebehoren, die in 1973 naar Nederland kwam en sinds 1988 onderdeel was van Macintosh, telt 696 medewerkers.

De financiële details van de zogenoemde management buy-out worden pas eind deze maand duidelijk, als Macintosh zijn halfjaarcijfers publiceert. Analisten, onder wie Tom Muller van Theodoor Gilissen, wijzen erop dat Macintosh de overname door het zittende management zelf financiert en daarmee risico blijft lopen. Halfords zal de lening aan Macintosh tenslotte moeten terugbetalen van de opbrengst van het bedrijf.

Directielid Pat Hünen van Macintosh erkent dat. „Wij blijven financieel betrokken bij Halfords, en lopen dus automatisch risico.” Maar het retailbedrijf maakt zich geen zorgen, beklemtoont hij. „Wij doen de werkkapitaalfinanciering met de gebruikelijke financieringsafspraken over zekerheden en zeggenschapsrechten die een bank ook als voorwaarde zou stellen.” Bovendien is er veel vertrouwen in de algemeen directeur, vervolgt Hünen. „Hij heeft veel kennis en ervaring en hij heeft een degelijk businessplan geschreven.”

Macintosh Retail Group is eigenaar van onder meer schoenenwinkels Dolcis, Invito, Manfield en Scapino en woonwarenhuis Kwantum. De jaaromzet bedroeg vorig jaar 893 miljoen euro. Begin dit jaar maakte het beursgenoteerde bedrijf bekend dat het de komende jaren tachtig van zijn 570 winkels in Nederland gaat sluiten, waaronder tien Kwantums en zeventig modezaken. In België, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk verdwijnen nog eens dertig winkels.

Aanleiding vormen de onverminderd sombere vooruitzichten voor de detailhandel. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de omzet van het detailhandelsconcern met 14 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Macintosh voorziet pas voor 2015 weer „normalere marktomstandigheden”.

Halfords werd in de zomer van 2011 te koop gezet omdat Macintosh zich helemaal op zijn ‘kernactiviteiten’ mode en wonen wil richten. Eerder werd telecomketen BelCompany – met 176 winkels – al van de hand gedaan, voor 120 miljoen euro aan Vodafone. De verkoop van Halfords zou eind 2011 zijn afgerond, zo verwachtte Macintosh. Maar het duurde langer dan voorzien. Overnamepogingen ketsten af omdat kopers hun financiering niet rond kregen. „Begin dit jaar stak de heer Stormmesand zelf zijn vinger op om het bedrijf over te nemen”, zegt Hünen. „Dat leek ons een goed idee. Wij hebben het beste voor met het bedrijf en zaten niet te wachten op kopers die Halfords voor een habbekrats wilden overnemen met als doel zichzelf te verrijken. Wij hebben ook een bepaalde verantwoordelijkheid naar het personeel toe. Nu hebben wij het gevoel dat de zaak in goede handen is.”

De nieuwe eigenaar, die zowel gisteren als vandaag niet bereikbaar was voor commentaar, heeft als algemeen directeur vorig jaar zelf een plan geschreven om de positie van de winkel te verbeteren. Dat blijft intact. Op de to do-lijst staan onder meer: het aanscherpen van de winkelformule, een meer commercieel gerichte organisatie, kostenverlagingen en het – ietwat cryptische – ‘stroomlijnen van het winkelnetwerk’. Of dat laatste betekent dat er winkels gesloten zullen worden, is nog onduidelijk. Onder Stormmesand gingen het afgelopen jaar 24 filialen in Nederland dicht.