Experts: gesprekken met andere hsl-vervoerders wél mogelijk

Foto ANP / Marcel Antonisse

Het kabinet kan nu al met andere vervoersbedrijven praten over de exploitatie van de hogesnelheidslijn. Wachten op het alternatieve plan voor de probleemtrein Fyra, waar de NS nu aan werkt, is niet nodig. Dat zeiden verschillende experts vandaag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur, PvdA) zei twee weken geleden in de debat dat zo’n marktconsultatie juridisch niet kan, omdat de concessie nu eenmaal is gegund aan de NS. “Juridisch gezien ga je dan het hellend vlak op van een nieuwe aanbesteding. Dan schep je verwachtingen bij andere partijen”, zei Mansveld toen, op basis van een advies van de landsadvocaat.

Maar volgens de juridische deskundigen is dat onzin. “Ik zie geen enkel probleem”, zei advocaat Frederik van Nouhuys, gespecialiseerd in aanbestedingsrecht.

“Het is juridisch allemaal niet zo ingewikkeld. Valse verwachtingen wek je niet, je bent er toch zelf bij?”

Hoogleraar privaatrecht Chris Jansen van de Vrije Universiteit in Amsterdam:

“Zet gewoon in de uitnodiging dat je iemand wilt spreken maar dat je je niet verplicht voelt tot aanbesteding.”

Viola Sütö, juridisch adviseur in de spoorsector, pleitte ervoor juist snel zo’n marktconsultatie te doen:

“Als straks blijkt dat het NS-plan niet wenselijk is, is veel tijd verloren gegaan.”

Van Toorenburg voorzitter parlementaire enquête

Na een jarenlange vertraging reed 9 december vorig jaar de eerste Fyra. Maar vijf weken later werd de trein wegens grote problemen alweer uit de dienstregeling genomen. De NS en het Belgische spoorbedrijf NMBS hebben beloofd deze zomer een “volwaardig alternatief” voor de trein te presenteren. Het kabinet besluit vervolgens voor 1 oktober of dat aanbod voldoende is. Zo niet, dan pas komen wat Mansveld betreft concurrenten in beeld.

Vandaag werd ook bekend dat CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg de parlementaire enquête naar de Fyra gaat leiden. Zij zou donderdag officieel tot voorzitter worden benoemd.

Morgen uitspraak kort geding AnsaldoBreda

Morgen doet de rechtbank in Utrecht uitspraak in een kort geding van de Italiaanse Fyra-fabrikant AnsaldoBreda tegen de NS. AnsaldoBreda eist inzage in twee technische rapporten waarmee de NS en de Belgische spoorwegorganisatie NMBS de veiligheid en betrouwbaarheid van de Fyra, formeel V250, in twijfel trekken. Ook wil de fabrikant een pauze afdwingen waarin onafhankelijk experts „de beweerde gebreken onderzoeken”.