‘Daarom zijn de Moffen zo goed’

Johan Simons (Heerjansdam, 1946) is toneelregisseur en intendant van de Münchner Kammerspiele, een van de belangrijke posities in het Europese theater.

Simons: „Ik ga het in Zomergasten hebben over wat acteren is, en wat spreken is. Waarom Obama zo’n goede spreker is. En over passie: waarom grote kunstenaars als Jeroen Willems en Jacques Brel van binnen zijn opgebrand. Ik wil mijn favoriete acteurs laten zien: Pierre Bokma, Sandra Hüller, Elsie de Brauw. Misschien ook fragmenten uit eigen toneelregies: De val van de goden, Sentimenti.

„Verder andere kunstenaars die ik goed vind: fotograaf Jeff Wall, die zijn straatbeelden nauwgezet ensceneert, dirigent Reinbert de Leeuw. En ik ga het hebben over het platteland, waar ik vandaag kom. Ik wil de Watersnoodramp van 1953 laten zien en het Russische platteland, in de documentaire Belovy.

„Ik ga het verschil uitleggen tussen kunst en cultuur, want dat is niet hetzelfde. Kunst moet cultuur kritisch beschouwen. Ik wil het hebben over de andere positie van kunst in Duitsland. Duitsland heeft een aanbodcultuur, die uitgaat van de aanbieder. Nederland heeft een vraagcultuur, uitgaand van de vragende partij. In Duitsland is kunst geïntegreerd in het leven. Zij staat niet los van politiek en bedrijfsleven. Daarom zijn die Moffen ook zo goed, ze hebben een gelaagde samenleving.”