Met noedelsoep op weg naar Hawaii

Naam: Bas Diederen

Leeftijd: 33 jaar

Sport: Triatlon

Prestaties: 8 keer Nederlands kampioen op verschillende afstanden

Voor een Ironman zwem je bijna vier kilometer, fiets je 180 kilometer en loop je diezelfde dag nog een marathon. Hoe zorg je dat je voldoende voeding binnen krijgt?

„De wedstrijd start vaak om 6.30 uur. Ik sta dan drie uur van tevoren op en eet dan drie energierepen. Dat staat gelijk aan 110 gram suiker. Ik doe dat een uur later weer en een uur voor de start nog een keer.”

Negen reepjes, klinkt niet als een stevig ontbijt.

„Eigenlijk begin ik drie dagen voor een race al met het eten van extra voeding. Naast mijn normale maaltijden eet ik dan bijvoorbeeld noedelsoep. Het voordeel van noedelsoep is dat daar ook veel zout in zit. Vooral in tropische landen is het eten van zout belangrijk omdat ik daar door het warme weer veel vocht verlies. De avond voor de wedstrijd eet ik twee keer. Eerst om zeven uur en daarna om tien uur, dan ga ik met een volle maag slapen. De repen ’s morgens voegen energie toe die ik ’s nachts verloren heb.”

Hoeveel eet je tijdens de wedstrijd?

„Na het zwemmen drink ik op de fiets vooral vloeibare voeding. Dat zijn van die gelletjes. Daar vul ik mijn bidon mee en dan zorg ik ervoor dat ik elk uur 110 gram aan suiker binnenkrijg. Dat is precies de hoeveelheid suiker die mijn lichaam nodig heeft. Als we bijvoorbeeld rondes fietsen dan probeer ik op vaste momenten te drinken om er zo zeker van te zijn dat ik die suiker inneem. Tijdens het fietsen drink ik ongeveer 24 gelletjes. Bij het hardlopen schakel ik meestal over op het drinken van cola. Ik moet ervoor zorgen dat ik die 110 gram suiker per uur binnenkrijg. Zeker tijdens het hardlopen want mijn lichaam is dan zo uitgeput dat elke calorie die ik inneem meteen wordt verbrand. Tot aan de finish blijf ik eten. Ik heb een keer een rekenfoutje gemaakt en toen kwam ik niet meer vooruit.”

Een rekenfoutje?

„Ja, ik blijf rekenen of ik elk uur wel aan die 110 gram suiker kom. Elke hap en elke slok tel ik bij elkaar op zodat ik zeker ben dat ik die 110 gram binnenkrijg.”

Het is een inspanning van ruim acht uur. Hoe lang duurt het voor je daarvan bent hersteld?

„Ik doe een week helemaal niets. Daarna begin ik weer met zwemmen en fietsen. Hardlopen kan ik de eerste tien dagen na zo’n inspanning niet. Lopen naar de winkel lukt me wel maar als ik ren voel ik overal pijn.”

Wat verwacht je van de EK?

„Voor mij is het een wedstrijd waarin ik me hoop te plaatsen voor de Ironman op Hawaii. Dat is de grootste wedstrijd ter wereld. Voor plaatsing moet ik bij de beste 40 staan op de wereldranglijst. Ik sta nu 28ste, met een resultaat bij de eerste tien denk ik genoeg punten te halen om zeker te zijn van deelname in Hawaii.”