Holland Festival krijgt ervaren leider

Met de Britse Ruth Mackenzie (55) kiest het Holland Festival voor een effectieve en invloedrijke opvolger van Pierre Audi als artistiek directeur.

Foto Mark van der Zouw

Er circuleerden wel namen, maar nooit was die van de Britse Ruth Mackenzie daarbij. Toch is zij degene die vanaf 2015 Pierre Audi opvolgt als artistiek directeur van het Holland Festival. Haar voornaamste verdienste: het leiden van de Cultuur Olympiade in Londen in 2012 – met 116 miljoen euro budget en 25.000 kunstenaars het grootste cultuurfestival van Groot-Brittannië ooit. Het maakte Mackenzie tot een van de meest invloedrijke personen in de Britse podiumkunsten.

In de Britse kunstwereld wordt Ruth Mackenzie gezien als een effectief leider. Iemand met voor- en tegenstanders, een neus voor goede inhoudelijke adviseurs en een talent om zaken voor elkaar te krijgen. Toen zij werd uitverkoren om de Culturele Olympiade in 2010 nieuw leven in te blazen, reageerde de Britse pers opgelucht. De „cavalerie was in aantocht”. „Als iemand het kan, dan zij”, schreef dagblad The Guardian.

Ruth Mackenzie speelde als kind hoorn, studeerde Engels aan Cambridge en ontwikkelde zich breed tot een kunstprofessional met een topzwaar cv. Ze leidde de Scottish Opera, het Nottingham Playhouse en het Manchester Festival. Op Twitter post ze non-stop berichten, vanaf alle Europese kunstfestivals, musea en biënnales.

Met de keuze voor de communicatieve en ervaren Mackenzie speelt het Holland Festival in tijden van krimpende inkomsten en stijgende kosten op safe. Anders dan haar voorgangers Pierre Audi en Ivo van Hove is festivaldirecteur Mackenzie geen kunstenaar. Maar haar smaak, een voorkeur voor de gevestigde Europese avant-garde, sluit aan op die van Audi – een goede vriend van haar.