Als u echt niet wilt dat investeerders bij u investeren

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De nieuwe firma is erbij – elke zaterdag.

Hoe kunt u met één advertentie zo veel mogelijk potentiële klanten afschrikken? Lees de volgende zin even hardop. „Gegarandeerd vast netto rendement mogelijk van 7 procent per jaar.”

U bent uitgelachen?

Zo werd vorig weekend in deze krant een vakantiepark van Topparken.nl ‘aangeprezen’. En dat was niet als grap bedoeld. Mogelijk.

U koopt een vakantiehuis vanaf 106.500 euro, inclusief kavel tuinaanleg en complete inventaris en krijgt daarmee „uw eigen waardevaste vakantiehuis [sic] op de Veluwe”. Door het stulpje te verhuren krijgt u rendement. Gegarandeerd.

Nu is allang bekend dat gegarandeerd niets zegt. Dat weten bijvoorbeeld de mensen die geld in het vastgoedfonds van Richard Homburg staken en op papier ook een gegarandeerd rendement beloofd werd. Tot het fonds in 2011 in surseance van betaling raakte. Sindsdien krijgen ze niets meer.

Tja, maar als je bang bent dat potentiële investeerders het beloofde gegarandeerde rendement toch serieus nemen, dan plak je er nog mogelijk achter. Of wellicht, waarschijnlijk, hopelijk. Vervolgens kun je alles garanderen.

U gaat op vakantie naar Frankrijk? Gegarandeerd mooi weer mogelijk.

De investeerder is nog steeds niet overtuigd en blijft maar wapperen met zijn geld? Zet er dan nog even een waarschuwing van toezichthouder AFM bij. „Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunningsplicht voor deze activiteit.”

En voor de echte volhouder zet u bij de advertentie dan nog maar een fotootje van tv-makelaar Harry Mens, met de mededeling dat u uw product aan gaat prijzen in zijn programma Business Class. Dat heeft Richard Homburg ook ooit gedaan.