Den Bosch ‘verbust’ treinreizigers soepel

Belangrijke spoorverbindingen rondom Den Bosch zijn twee weken gestremd. De overlast is op de eerste dag beperkt gebleven.

Drie cameraploegen dreutelden gistermorgen om acht uur over het stationsplein van Den Bosch – klaar om de chaos te filmen die zou ontstaan nu er geen treinen reden richting Utrecht en Nijmegen. NS had tenslotte voorspeld dat het héél druk zou worden en geadviseerd station Den Bosch gisteren en vandaag te mijden. Maar wat moesten ze nu? Van chaos was geen sprake.

Tussen 27 juni en 11 juli vervangt ProRail een oude spoorbrug en een versleten spoor ten noorden van station Den Bosch. Ook wordt een ongelijkvloerse kruising aangelegd waardoor treinen van en naar Utrecht en Nijmegen in de toekomst niet meer op elkaar hoeven wachten. Vijftien dagen lang ligt het treinverkeer tussen station Den Bosch en het noorden stil.

Reizigers richting Nijmegen en Utrecht worden per bus vervoerd. Ze moeten rekenen op minimaal een half uur vertraging. De grootscheepse operatie is juist nu gepland, omdat de schoolvakantie in het zuiden vandaag begint en het spoor weer op tijd klaar moet zijn vóór de Nijmeegse vierdaagse.

Forenzen hebben zich op de werkzaamheden ingesteld. „Ik dacht: ik probeer het een dag”, zegt IT’er Lucas Arts (44) als hij uit de bus stapt. Hij reist dagelijks van Leiden naar Den Bosch. „Ik kan altijd nog vanuit huis gaan werken.”

Ton van Stipdonk (53) is al even laconiek. Hij woont in Eindhoven en werkt in Utrecht bij Rabobank Nederland. Hij is met een collega in Den Bosch uit de trein gestapt. Ze konden direct doorlopen naar een plek in de bus. Nee, ze zijn niet eerder van huis gegaan. „We komen wat later op ons werk. Dat merken ze vanzelf.”

Onder aan de roltrappen bieden medewerkers van ProRail, verantwoordelijk voor de railinfrastructuur, reizigers gratis koffie en thee aan. NS-medewerkers wijzen mensen welwillend naar de bussen. Ook Willem van den Heuvel, die gewoonlijk op het NS-hoofdkantoor in Utrecht werkt, op de commerciële afdeling. Zelfs NS-regiodirecteur Jeroen Alting von Geusau heeft een geel hesje in zijn jaszak om zo nodig in te springen. „Er zijn voor deze twee weken 400 extra diensten ingepland”, zegt hij.

In de spits rijden tachtig bussen per uur van en naar station Den Bosch. In totaal zet de NS op piekdagen 225 bussen in. NS-regiodirecteur Alting von Geusau: „In één lange dubbeldekkertrein passen duizend man. In de spits komen hier per uur acht van die treinen binnen. De helft van de aankomende passagiers, 4.000 mensen, moet worden verbust.”

De mensen van de cameraploegen filmen het bord waarop staat ‘Nog veertien dagen te gaan’ en halen hun schouders op. Er zijn geen andere conclusies mogelijk. De spits was rustig, dus heel wat forenzen hebben een alternatief gezocht. En: operatie vervangend vervoer loopt gesmeerd.