Soulster schittert opnieuw

Nederland, Rotterdam, 10-07-2011. Concert van Mavis Staples op North Sea Jazz 2011. Foto: Andreas Terlaak
Nederland, Rotterdam, 10-07-2011. Concert van Mavis Staples op North Sea Jazz 2011. Foto: Andreas Terlaak Andreas Terlaak

soulMavis Staples: One True Vine****

Voor de tweede keer ontfermt zanger Jeff Tweedy van Wilco zich over de platencarrière van soulzangeres Mavis Staples (73). Haar voorlaatste album You Are Not Alone (2010) produceerde hij met respect voor haar indrukwekkende staat van dienst bij The Staple Singers, maar met voldoende lef om verrassende songs als Wrote A Song For Everyone van John Fogerty aan te dragen. Hoogtepunt bleef hoe dan ook de traditionele gospelsong In Christ There Is No East Or West, want Tweedy weet hoe je met een sobere instrumentatie het beste in een gelovig meisje naar boven moet brengen. Hoe anders dan de twee platen die Prince in de jaren negentig met Staples maakte, waarbij de zangeres zich wanhopig afvroeg waar de muzikanten waren gebleven. Prince liet Staples van tevoren gefabriceerde digitale tracks inzingen, maar slaagde er niet in zijn bewondering voor de zangeres in artistiek of commercieel succes te vertalen.

Tweedy gaat veel natuurlijker te werk. Op One True Vine neemt hij opnieuw het leeuwendeel van de instrumenten voor zijn rekening. Meestal heeft hij aan een akoestische gitaar genoeg om de zangeres tot een vocale topprestatie te brengen. In vergelijking met het oude vuur van soulhits als Respect Yourself heeft Mavis Staples nu een berustende, diepere toon gekregen. Elke vorm van kwezelachtigheid wordt in de gospelsongs Sow Good Seeds en What Are They Doing In Heaven Today uitgebannen door Staples’ onverminderd sensuele zang. Opnieuw komt Tweedy met een aantal geïnspireerde repertoirekeuzes: Holy Ghost van Low en Nick Lowes Far Celestial Shore lijken Mavis Staples op het lijf geschreven en Can You Get To That van Funkadelic wordt hier een wonder van religieuze verlossing, zonder de funk van het origineel uit het oog te verliezen. Tweedy’s zelfgeschreven Every Step is een ingetogen eerbetoon aan de vibratogitaarstijl van Mavis’ in 2000 overleden vader Roebuck ‘Pops’ Staples, wiens Staple Singers-klassieker I Like The Things About Me een prachtig introspectieve reprise krijgt. Het is de verdienste van Tweedy dat hij Mavis Staples laat zijn wie ze is: een groot soulzangeres die als middelpunt van een kleine instrumentatie schittert en ontroert.