Jetlag in de fruitschaal

Sssssssshhhhht! De komkommer slaapt. Hij heeft een zware nacht gehad. Ik kwam vannacht dronken thuis, toen ging ik nog een ei bakken. Steeds die koelkast open en dicht. Dat lichtje weer aan. Die arme komkommer uit z’n remslaap. Laat ’m nu nog maar even liggen.

Het was groot nieuws afgelopen week: groenten hebben last van jetlag.

Ook op de fruitschaal is het een probleem. Ik had tot op heden nooit veel meer medelijden met de mango dan met de perzik ernaast. Zuid-Afrika is hemelsbreed zelfs nog net iets verder vliegen dan Mexico. Maar ja, het ligt wel maar één tijdszone verder. Die mango is onderweg zeven uur verloren.

Amerikaanse wetenschappers ontdekten dat groenten en fruit een dag-nacht-ritme hebben. Ook nadat ze geoogst zijn, zijn ze nog fysiologisch actief. Zo maken bepaalde groenten een paar uur voor zonsondergang bepaalde stoffen aan om insecten te weren (die rond die tijd actief worden). Sommige van die stoffen, de beroemde anti-oxidanten, zijn juist weer heel gezond voor ons. Het is dus gezonder om in de winter eerder te eten en in de zomer later.

Kool maakt bij het snijden (hij denkt dan dat hij wordt aangevallen) ook van die gezonde afweerstoffen aan. Vanavond tegen achten is vers gesneden kool dus het gezondst.

Net als bij mensen gaat het op gegeven moment wel weer. Dan past ook een wortel zich aan aan zijn nieuwe ritme. Maar dan moet je dus niet de koelkast open blijven trekken. Laatst bleef het schakelaartje bij mij hangen toen ik de deur open trok. Wat bleek: dat lampje gaat helemaal niet uit als de deur dicht gaat. Hij dimt, maar blijft wel schijnen! Toen heb ik die gedepriveerde komkommer maar uit zijn lijden verlost.

Meng gelijke delen azijn en water met half zo veel suiker. Breng aan de kook met het korianderzaad, mosterdzaad, steranijs, kurkuma, de geschilde gember in reepjes en een kwart van de chilipeper (de kant met het steeltje). Schil een komkommer, snij overlangs en haal de zaadlijsten eruit. Snij beide helften in halve maantjes. Doe de komkommertjes bij het zoetzuur en zet het vuur uit. Laat minimaal een uur (langer is beter) trekken.

Snij de andere komkommer ongeschild overlangs, ontzaad de helften en snij in kleine blokjes. Snij de zoetzure stukjes in even kleine blokjes. Snipper de ui. Snij de rest van het pepertje (zonder zaad) zeer fijn. Hak de koriander. Meng alles met limoensap, olijfolie, peper en zout naar smaak.

En doe een beetje stil voor de tomaten.