Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Economie

Microsoft moet zijn ambities intomen – en dat is goed

Het to do-lijstje van Microsoft kan wel wat meer realisme gebruiken. Het Amerikaanse softwareconcern droomde er in zijn zeer succesvolle jeugd van om alle computers op zijn besturingsprogramma Windows te laten draaien. Nu lijkt de firma, hoewel nog steeds in de kracht van haar leven, ook minder positieve ervaringen op te doen.

Microsoft ziet volgens The Wall Street Journal af van het voornemen om Amazon te beconcurreren in de e-commerce – en dat is goed. Een scherper afgebakende oriëntatie kon misschien wel eens lonender zijn.

Er is niets verkeerds aan een bedrijf dat nieuwe dingen beproeft en daar geen geluk mee heeft. Microsoft is bijna 280 miljard dollar (214 miljoen euro) waard, omdat het bedrijf in het verleden grote risico’s nam met technologie die zich nog moest bewijzen.

Maar hoewel Microsoft goed presteerde in software aan ondernemingen, begreep het concern nooit goed hoe het met consumenten of hardware moest omgaan.

Zeker, de Xbox-gameconsole is nu een hit. Maar het bedrijf leed jarenlang grote verliezen om op dit punt te komen, en consoles zijn inmiddels een verdwijnende technologie.

Bovendien waren er ook heel veel echte mislukkingen: de oranje muziekspeler Zane bijvoorbeeld, of de speciaal voor sociale netwerken bedoelde Kin Phone, en kabeltelevisiemaatschappijen.

Het door Steve Ballmer geleide concern heeft nog steeds grote ambities op het gebied van smartphones en tablets, ondanks het magere succes tot nu toe. Het probeert deze producten een hippere uitstraling te geven, maar zo te horen zijn de consumenten niet echt geïnteresseerd.

Microsoft blijft zich ook met zoekopdrachten op internet bezighouden, ondanks de aanhoudende verliezen van zijn onlinedivisie. Er zijn ook speculaties over de lancering van allerlei nieuwe producten, uiteenlopend van ‘slimme horloges’ tot sociale netwerken.

Toch kan het concern zijn tijd en geld waarschijnlijk beter besteden aan zaken die dichter in de buurt liggen van bedrijfssoftware. Het bouwen of kopen van sociale netwerksites die zich richten op de zakelijke klant – Microsoft betaalde vorig jaar bijvoorbeeld 1,2 miljard dollar voor Yammer – is het soort extensie dat past.

Het bedrijf zegt dat de omzet van Yammer het afgelopen kwartaal met 250 procent is gestegen ten opzichte van een jaar geleden. En het uitbrengen van lager geprijsde, ‘cloud’-versies van zijn software kan een manier zijn om de omzet te stimuleren in landen als China, waar piraterij een probleem is.

Het is misschien een minder hoogdravende lijst van zaken die het bedrijf zou kunnen aanpakken nu het nog veel geld binnenbrengt. Maar Microsoft heeft te veel geprobeerd en heeft dat ook lang niet altijd even overtuigend gedaan. Het idee laten vallen om Amazon na te apen, is slim. Ook voor een bedrijf dat ooit overal wilde zijn, is ‘minder’ soms méér.

Breakingviews is een dagelijks financieel commentaar uit het buitenland. Vertaling Menno Grootveld.