Ich liebe Rotterdam

Rotterdammers maken van alles om trots op te zijn. Concept store Groos verkoopt het, zonder dat het VVV-achtig wordt.

Blueboost

Wat

Groos, producten uit Rotterdam waar je trots op mag zijn. Dat is de slogan van het ‘warenhuis’ aan de Schiekade. Groos is namelijk een oud-Hollands woord voor trots. De winkel zit sinds bijna vier maanden in het Schieblock, zoals het verzamelgebouw vlak bij het Hofplein heet waar creatieve ondernemers kantoor houden, de cafés Biergarten en BAR gevestigd zijn en waar kruiden en groenten op het dak groeien. Oprichters Tjeerd Hendriks en Joost Prins houden van hun stad en willen dat met deze winkel laten zien.

Wat hebben ze

Groos is een concept store en biedt een mix aan producten. Uit Rotterdam dus. Dat zie je er niet aan af. Er hangen een paar kunstwerken met de stad erop en de T-shirts van tekstbureau Mwah – ‘Ich liebe Rotterdam’ – liggen uitgestald, maar dat is het wel qua expliciete 010-uitingen. Anders zou het te VVV-achtig worden, dachten de oprichters, terecht.

Een greep uit het assortiment (dat regelmatig ververst wordt): de lange, zachte poppen Biek&Walt, mét borsten en piemels. Het grafische mannenmodemerk ZEM van Samira Algoe – gekenmerkt door strakke lijnen en rechte vormen. Celinda Versluis geeft oude, porseleinen potten en kannen een nieuw uiterlijk met handgeschilderde afbeeldingen van vier vrouwfiguren: Jeanne, Madeleine, Marie Louise en Helene. Een theepot kost 45 euro. Ook van keramiste Suus Notenboom staat er serviesgoed, kopjes met ‘bakkie pleur’ erop. Op een tafeltje ligt een ‘Kalashnikoffie’: een roerstaaf in de vorm van een Kalasjnikov voor in de... u raadt het al. Van ontwerpstudio Projekt C. Augusta Wind maakt mooie tassen, vaak van twee kleuren leer, soms met denim. Een shopper kost 159 euro.

Grappig is het cd-rek. Daarin staan de albums van onder anderen Hausmagger, Sabrina Starke, Elle Bandita, The Kik, Ziggi en Mike Redman. Allen afkomstig uit of woonachtig in Rotterdam, maar dat is meteen het enige dat hen verbindt.

Hoe ziet het eruit

Industrieel, met een groen plafond en witte muren: de kleuren van de stad Rotterdam. Het nieuwste album van The Whitest Boy Alive staat op. In het midden van de ruimte is een groot, wit blok waar afgerekend kan worden, daaromheen staan lage tafels en kledingrekken met waar. In de hoek kun je kleding passen. Vanuit de winkel loop je zo naar het naastgelegen BAR, voor koffie, lunch en diner. Dat ziet er nog wat rauwer uit.

Hoe word je geholpen

Relaxed, vriendelijk. Eigenaar Tjeerd Hendriks vraagt of we de denim espadrilles van Blue Days waar we naar staan te kijken, willen passen. Hij brengt de schoenen in twee kleuren. Helaas passen ze niet. Maat 43 is te groot voor mijn vriend, maat 42 weer te smal. „Ik heb zelf ook platpoten”, zegt Hendriks, die voorzien is van een karakteristieke snor.

Voor wie

Rotterdammers, uiteraard. Maar ook voor mensen geïnteresseerd in bijzondere kleding of die op zoek zijn naar een cadeau.

Groos, Schiekade 203, Rotterdam Groosrotterdam.nl