Aboriginal Museum veilt deel collectie

Het Aboriginal Art Museum in Utrecht (AAMU) gaat een deel van zijn collectie verkopen. Het gaat om 42 schilderijen en een dertigtal objecten van bekende Aboriginalkunstenaars uit Australië als Emily Kame Kngwarreye (circa 1910-1996), Cowboy Louie Pwerle (1941) en Turkey Tolson Tjupurrula (circa 1943-2001).

De werken worden zaterdag 22 juni geveild bij het Parijse veilinghuis Castor-Hara. In Parijs bestaat volgens het AAMU een grote markt voor werk van Aboriginalkunstenaars, mede door de aanwezigheid van het in etnografische kunst gespecialiseerde Musée du Quai Branly. De prijs voor werken van Aboriginalkunstenaars is de laatste jaren sterk gestegen.

Volgens AAMU-conservator Georges Petitjean heeft de verkoop voornamelijk te maken met ruimtegebrek in het depot. De collectie van het museum werd de afgelopen jaren aangevuld met diverse langdurige bruiklenen, waaronder de collecties Aboriginalkunst van het Groninger Museum, het Wereldmuseum in Rotterdam, de Universiteit van Groningen en de Radbout Universiteit in Nijmegen. „Daardoor dreigt ons depot uit zijn voegen te barsten.”

Het Aboriginal Art Museum heeft bij de ontzameling gewerkt volgens de zogenaamde Leidraad voor het Afstoten van Museale Objecten (LAMO). Voor tot verkoop overgegaan kan worden, dienen de kunstwerken eerst aan andere musea aangeboden te worden. Volgens Petitjean heeft alleen het Rijksmuseum voor Volkenkunde inlichtingen gevraagd. „Maar uiteindelijk waren zij toch niet geïnteresseerd.”

Petitjean zegt door de afstoting de collectie van het museum sterker te willen maken. „We hebben veel gelijkaardige werken in de collectie, maar het zijn niet allemaal topstukken. Het werk van Kngwarreye bijvoorbeeld is ooit aangekocht voor een privécollectie. Het is een vrij klein schilderij, dat niet echt een museale status heeft.”

De opbrengst van de veiling komt ten goede van het aankoopbudget van het AAMU, dat nu 25 duizend euro per jaar bedraagt. Petitjean: „Daarvan kunnen we alleen werk van jonge, betaalbare kunstenaars kopen. We willen dat aankoopbudget vergroten om iconische stukken te kunnen aankopen van onder meer Emily Kame Kngwarreye en Rover Thomas.”

Het Aboriginal Art Museum werd in 2001 opgericht door diverse privéverzamelaars. Het is het enige museum in Europa dat geheel gewijd is aan hedendaagse Aboriginalkunst. Het AAMU ontvangt geen structurele subsidies, maar draait op particuliere giften, sponsoring en opbrengsten uit entreegelden.