Leef een poosje sober en verzamel mijlpalen

Roken slecht voor de gezondheid? Dat is nog maar de vraag, want niet roken is voor een roker een aanslag op zijn geestelijke gezondheid. Je wordt diep ongelukkig, je wordt humeurig, je eet te veel, je bent jezelf niet meer – geen prettig vooruitzicht. Maar op een dag neem je toch het besluit. Zes tips om te stoppen zonder nicotinekauwgom, zonder therapie, zonder acupunctuur.

1Zoek een inspiratiebron. Je hoort dat een van je beste vrienden gestopt is met roken. Zo’n vriend die je niet iedere dag ziet maar jullie kennen elkaar door en door. En die is nu opeens gestopt. Je bent hoogst verbaasd maar ook een beetje jaloers. Dat zou jij ook wel willen. Dat is voor jou het moment om tegen jezelf te zeggen: wat hij kan, kan ik ook.

2Vertel niemand over jouw plannen. Dat schept verwachtingen en die druk kun je er niet bij hebben. De eerste vraag: rook je de hele dag? Dat ga je dat terugbrengen naar een dagdeel roken. Kies de avond en rook overdag niet. Je hebt iets in het vooruitzicht. Rook er ’s avonds een paar, drie of vier. Als dat lukt ben je dus al een beetje gestopt. Merk je dat dat niet goed gaat, begin dan morgen opnieuw – nu zonder sigaretten. De hele dag. Want wat jouw vriend kan, kun jij ook. Dat houd je steeds in je hoofd.

3Spreek even niet te veel af. Zorg dat je leven sober wordt en maak je vriendenkring wat kleiner. Vermijd de rokers en ga eens eten met collega’s of niet heel goede vrienden. Je kiest een eenvoudig menu, drinkt nauwelijks wijn, en bestelt na het eten geen koffie of thee. Helaas je hebt nog een andere afspraak en je moet vroeg weg. Hup naar huis jij, vroeg naar bed met een kop thee. Je hebt het gered: de eerste mijlpaal is binnen. Een etentje zonder te roken! Je bent geweldig.

4Ga naar een borrel. Er komt een uitnodiging waar je niet omheen kunt. Je besluit er heen te gaan, al heb je het zwaar. Het is er eigenlijk best gezellig, op het terras staan de rokers – het waait er hard. Je houdt jezelf goed, je gaat er niet bij staan, zwaait nonchalant even door het raam. Mensen beginnen een beetje tegen je op te kijken, ze weten niet waarom maar er is iets. Jij weet het wel, je kunt weer lachen. En thuis ga je gauw weer naar bed – de gevaarlijke avonden moeten kort zijn. Het is even niet anders, maar gefeliciteerd: de tweede mijlpaal.

5Verzamel meer mijlpalen. Je hebt nu al het eerste kopje koffie zonder sigaret, het eerste etentje, de eerste verjaardag. De eerste borrel, het eerste grote feest, maar nu: de eerste keer Oud en Nieuw. Iedereen zeurt over goede voornemens, over de laatste sigaret. Jij zegt niets – je hebt de zwaarste avond nog voor de boeg. Zelfs na twaalf uur is het nog gezellig. Buiten staan de rokers weer, buiten staat ook de champagne en daar is het vuurwerk. Ga gerust buiten staan en neem een glas champagne. Je gaat dan wel weer als één van de eersten naar huis, maar dat geeft niet: want jij hebt wat te vieren. De eerste keer een nieuw jaar in zonder te roken.

6Zo ga je stap voor stap het rookvrije leven tegemoet. Alle voordelen worden zichtbaar: je bent heel erg trots op jezelf, je goede humeur komt terug, dat dikker worden valt heel erg mee en reken ook even uit hoeveel geld je al hebt bespaard. Ook kun je zelfs twee dagen achter elkaar dezelfde kleren aan omdat die niet naar rook stinken. Natuurlijk mogen anderen in jouw huis roken, want je stuurt je vrienden toch niet naar het terras? Maar de rokerslucht gaat je al wel behoorlijk tegenstaan. En dan komt het moment dat je die goede vriend – jouw inspiratiebron – weer ziet op een schoolreünie (mijlpaal…) en wat blijkt: hij is al lang weer gaan roken want hij hield het niet vol. Jij wel, je bent nu officieel gestopt.

Spoedcursussen uit deze rubriek zijn gebundeld in het boek Ik zou úren met je willen praten (Nieuw Amsterdam, 14,95 euro).