+ is natuurlijk Corbion Collaboration bio

CSM gaat verder als een biotechbedrijf. Daarbij horen een nieuwe naam, Corbion, en een nieuw logo. En uitzicht op groei.

De naam op de vlaggen bij de kantoren is gewijzigd, de receptioniste noemt bij het opnemen van de telefoon een andere naam. Het is officieel: vanaf vandaag heet CSM Corbion.

De voormalige Centrale Suiker Maatschappij is niet meer. Nu na de suiker- en de snoepdivisie ook de bakkerijtak is verkocht blijft uitsluitend een biotechbedrijf over. De naam CSM gaat met de bakkerijdivisie mee over naar de nieuwe eigenaar, investeringsmaatschappij Rhône Capital. Alleen op de beurs blijft Corbion tot oktober nog CSM heten.

Voor de aanvang van de Capital Markets Day, een dag voor investeerders en financieel analisten, in het Muziekgebouw aan ’t IJ, hielden bestuursvoorzitter Gerard Hoetmer en financieel directeur Koos Kramer vanochtend een toelichting voor de pers. Daarbij ging het meer over de strategie van het nieuwe bedrijf dan over de nieuwe naam. Sterker nog, de uitleg van de nieuwe naam, Corbion, lieten zij over aan de persvoorlichter, zodat zij zelf meer tijd overhielden om te vertellen over de transformatie en de verwachte groei.

Toch heel even over die naam: die komt van het Engelse woord collaboration, samenwerking. En er zit ‘bio’ in, vanwege de biobased producten die CSM, pardon Corbion, maakt. „Wij werken nauw samen met onze klanten”, zegt de persvoorlichter. „Dat moest in de naam terugkomen. En het logo staat voor het samenpakken van de klanten en onszelf.”

Corbion bestaat uit twee pijlers: voedingsingrediënten, voor met name de bakkerij- en vleessector, en bioplastics, die tal van toepassingen kennen. Neem botschroeven, die bij een operatie in een bot worden geplaatst en in het lichaam oplossen.

Corbion wil tot 2016 met gemiddeld 6 tot 9 procent per jaar groeien: voor de voedingsingrediënten is een groei van 3 tot 5 procent per jaar voorzien, voor de bioplastics is dat 15 tot 20 procent. Hoewel de tweede divisie dus flink harder groeit dan de eerste, is de winstgevendheid wel minder: 10,4 procent tegenover de 18,4 procent van de tak van de voedingsingrediënten.

Aan het begin van het derde kwartaal van dit jaar hoopt Corbion het geld van de verkoop van de bakkerijdivisie binnen te hebben. Een bedrag van 850 miljoen euro.

Een deel hiervan vloeit terug naar de aandeelhouder, kondigde financieel directeur Kramer aan. Er komt een dividenduitkering van 70 eurocent per aandeel, die in totaal 50 miljoen euro bedraagt. Daarnaast gaat Corbion voor 200 miljoen euro aan eigen aandelen terugkopen. Volgens Kramer is hiervoor gekozen omdat dat belastingtechnisch voordeliger uitpakt voor beleggers.

Met de opbrengst van de bakkerijtak gaat Corbion vooral investeren in de biotechnologie. Het bedrijf wil ieder jaar 5 miljoen euro meer besteden aan onderzoek en innovatie. En het gaat elk jaar 100 miljoen euro uittrekken voor de bouw van nieuwe fabrieken en nieuwe machines. Waar die moeten komen, dat willen de bestuurders nog niet zeggen.