Dromen van een Nijl vol watertaxi’s

Het verkeer in Kairo is gruwelijk. Twee zakenlieden zijn nu een watertaxidienst over de Nijl begonnen.

Een watertaxi op de Nijl. „Het enige nadeel is dat we af en toe een douche krijgen”, zegt Amer al-Mahdi, een ingenieur.
Een watertaxi op de Nijl. „Het enige nadeel is dat we af en toe een douche krijgen”, zegt Amer al-Mahdi, een ingenieur. Foto AFP

Het is half vijf ’s middags en overal in Kairo staan automobilisten vast in uitzichtloze files. De werkdag zit erop maar voor miljoenen mensen zal het nog uren duren vooraleer ze thuis zijn.

De Egyptische verkeerschaos is de grote gelijkmaker. Het maakt niet uit of je op iemands schoot zit in een volgeladen microbus, of helemaal alleen in een Porsche Cayenne: iedereen moet aanschuiven.

Dat wil zeggen: iedereen behalve de zeven passagiers van de Nijltaxi die op hetzelfde moment stroomopwaarts de Nijl opvaart. Hier zijn er geen files, geen getoeter en geen uitlaatgassen. Het grootste ongemak is dat je je goed moet vasthouden: de Nijltaxi is een speedboat en dat gaat hard.

„Het enige nadeel is dat we af en toe een douche krijgen”, zegt Amer al-Mahdi, een ingenieur. Al-Mahdi werkt in de Nile Towers en woont in Maadi: een afstand van zo’n 20 km. Sinds de Nijltaxi in februari begon, gaat Al-Mahdi elke dag over het water naar het werk.

„Het is een godsgeschenk,” zegt hij. „Met de auto zou ik er anderhalf uur tot twee uur over doen. Met de Nijltaxi duurt het twintig minuten en je komt fris en uitgerust aan.”

De Nijltaxi is een initiatief van zakenmannen Magdy Kirollos en Amr Abu al-Seoud. „We broedden al zes jaar op het idee”, zegt Kirollos, „en we hadden een akkoord met de laatste regering onder Mubarak. Maar toen kwam de revolutie en hield alles op.”

Met vijf Nijltaxi’s en 150 passagiers per dag is de impact nog vrijwel nihil. Maar Kirollos droomt op termijn van een Nijl vol watertaxi’s.

„De Nijl is een gigantische snelweg die nauwelijks benut wordt. We hebben uitgerekend dat 68 procent van het verkeer in Kairo bestaat uit privé-voertuigen, 75 procent als je de taxi’s meerekent. Wij denken dat met een beter gebruik van de Nijl het autoverkeer met vijf à zeven procent kan verminderen. Dat is al heel wat.”

De taxi vandaag van Zamalek naar Maadi en terug is nog een gewone speedboat zonder logo. Maar een Egyptische ingenieur in Duitsland werkt aan een nieuw model dat plaats biedt aan zestien passagiers. Tegen het begin van de vastenmaand ramadan in juli hoopt Kirollos dertig van die taxi’s te kunnen inzetten.

De Duitse regering is volgens Kirollos bereid om te helpen bij het ontwikkelen van een Nijlbus op zonne-energie. Dat moet het ook mogelijk maken om meer passagiers te vervoeren voor minder geld. Want de Nijltaxi valt buiten het budget van de meeste Egyptenaren. Het prijskaartje van 10 tot 35 pond (ruwweg 1 tot 3,75 euro) is vergelijkbaar met een taxirit maar is veel duurder dan de metro, die één pond kost.

Op termijn is er behoefte aan een globaal plan. Toen president Morsi in 2012 gekozen werd, beloofde hij dat hij de verkeerschaos in Kairo tijdens zijn eerste honderd dagen zou oplossen. Het hoeft geen betoog dat die belofte niet is ingelost.

Kirollos heeft contact met de regering. „Ze vinden het wel interessant maar vervolgens gebeurt er niets. Wij waren het wachten beu.”

Wanneer de Nijltaxi opnieuw aanlegt bij de steiger in Zamalek, duurt het maar enkele minuten of de verfrissende rit wordt ongedaan gemaakt door het getoeter en de uitlaatgassen in het autoriool dat 26 juli-straat heet. Er is nog werk aan de winkel. Maar in afwachting is er de Nijltaxi.