Topman AnsaldoBredA komt Kamer uitleg geven over Fyra

De topman van de Italiaanse Fyra-fabrikant AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, komt volgende week naar de Kamer om die in te lichten over het Fyra-debacle. Hij bezoekt dinsdag de Kamercommissie voor Infrastructuur, die dan een hoorzitting houdt over de trein, zo meldt NOS.

Topman Manfellotto tijdens een persconferentie over de Fyra-zaak op 6 juni.
Topman Manfellotto tijdens een persconferentie over de Fyra-zaak op 6 juni. Foto AFP / Carlo Hermann

De topman van de Italiaanse Fyra-fabrikant AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, komt volgende week naar de Tweede Kamer om die in te lichten over het Fyra-debacle. Hij spreekt dinsdag bij de Kamercommissie voor Infrastructuur, die dan een hoorzitting houdt over de trein, zo meldt Novum.

Manfellotto zei dat tijdens een persconferentie vandaag. Een van de andere aanwezigen bij de hoorzitting is de topman van de Belgische spoormaatschappij NMBS, Marc Descheemaecker. Wie de NS afvaardigt, is nog niet bekend. Verder komen er vertegenwoordigers van spoorbeheer Prorail en de Belgische tegenhanger Infrabel, en drie leden van het Belgische parlement.

Manfellotto zei niets over de schadevergoeding die hij vorige week aankondigde te zullen eisen van de Nederlandse en Belgische spoorwegen. Vorige week zei Manfellotto dat de problemen met de hogesnelheidstreinen te wijten zijn aan de Belgische en Nederlandse spoorwegen. Wat de NMBS en NS over de treinen beweren, vond hij “schandalig”. Volgens de topman reden de NS en NMBS roekeloos met de trein en deden ze te weinig aan onderhoud. De bouwer valt dus niets te verwijten, hield hij vol.

Fyra reed nauwelijks een maand goed

AnsaldoBreda ontwikkelde en bouwde de hogesnelheidstrein die vanaf december 2012 tussen Amsterdam en Brussel reed. Dat avontuur duurde niet lang: door aanhoudende problemen werd de dienst medio januari weer stopgezet. Eind mei werd duidelijk dat de Belgische spoormaatschappij NMBS er definitief mee stopt. Op een persconferentie kwamen toen ontluisterende gebreken van de trein naar voren.

Begin juni zei ook de NS niet door te willen met de Fyra. Er komt een parlementaire enquête naar het aanschaffen van de treinen. De NS krijgt nu de kans om een alternatief plan uit te werken voor 1 oktober.