Slecht nieuws op een nieuwe locatie

Jisan Ahn, ‘Actress’, (2013, olieverf op doek, 40 × 30 cm)
Jisan Ahn, ‘Actress’, (2013, olieverf op doek, 40 × 30 cm)

Groepstentoonstelling. T/m 6 juli bij Galerie Bart, Elandsgracht 16, Amsterdam. Wo-vr 11-18u, za 12-17u. lnl: galeriebart.nl

In het begin liep er bij Galerie Bart in Nijmegen nog wel eens iemand binnen die verrast was dat de bakkerijketen ook iets met kunst deed. Maar na tien jaar weet galeriebezoekend Nederland dat Bart Hoogwegt niets met Bakker Bart heeft uit te staan. Zijn Galerie Bart is een bekende en gewaardeerde galerie geworden, nog steeds in de Ziekerstraat in Nijmegen, maar sinds vijf jaar ook in Amsterdam. En daar is Bart twee weken geleden verhuisd van de Bloemgracht naar een voormalig woonhuis aan de Elandsgracht, dat dit voorjaar compleet werd verbouwd. Op de begane grond is een expositieruimte die twee keer zo groot is als die op de oude locatie; boven is het kantoor en een appartement annex werkruimte voor artists in residence.

De openingstentoonstelling geeft een goede indruk van de breedte van Barts aanbod: er doen vijf kunstenaars in vijf verschillende disciplines aan mee. Beeldhouwer Frode Bolhuis, met een grote stalen stapeling in de tuin. Femke Dekkers, maker van ruimtelijke installaties in haar atelier, die er in gefotografeerde vorm plat en abstract uitzien als vroegmodernistische schilderijen. De Koreaanse schilder Jisan Ahn, met Francis Bacon-achtig uitgeveegde gezichten in het zwart en landschappen met kernbomexplosies. Verschrikkelijke beelden, maar heel aantrekkelijk als ze in verf worden omgezet: theatraal belichte witte bloemkolen en flarden geel steenwol tegen een donkere hemel.

Nog meer slecht nieuws brengt videokunstenaar Peter van der Es, in zijn nieuwe werk It’s the end of the world and you know it. Het is een collage van eigen beelden en fragmenten uit apocalyptische Hollywoodfilms: een vulkaan barst uit, een rots stort in, woest kolkend water overspoelt een heel gebergte. En toch ziet ook dit einde der tijden er esthetisch uit. Als een bewegend romantisch schilderij.

Niels Helmink ten slotte toont een documentaire fotoserie over binnenvaartschippers. Hij fotografeerde hen steeds in hun woonkamer op de boot, tussen de bruine houten meubelen onder een laag plafond. Grappig hoe die krappe, volgestouwde interieurs op de foto’s contrasteren met de nieuwe, grote, lichte galerieruimte.