Leve de uitverkoop

Klanten houden van uitverkoop. Een nieuw jurkje kopen en nog ‘winst’ maken ook – die illusie geeft een kick. Of iets begeerlijks zien, het te duur vinden en dan troostrijk denken: ik wacht wel tot de uitverkoop.

Handig, maar de modebranche klaagt over die slimme klanten die verderop hun voordeel halen. Men lijdt onder de nondescripte ‘anderen’ die met hun acties ook de weldenkende ondernemer dwingen tot een onverantwoorde prijsslag. Nu waarschuwt zelfs ANB Amro voor wat iedereen zelf kan verzinnen: onbekookte uitverkoop doet bedrijven de das om. Er wordt gepleit voor onderlinge afspraken.

Regulering was er, tot een kleine dertig jaar terug. Tot 1984 schreef de Uitverkoopwet per jaar twee perioden van verlaagde prijzen voor. In aanloop naar de zomer en naar de winter was het winkeliers collectief toegestaan hun waren uit te verkopen. Het argument was niet het genoegen of voordeel van de klant. Het ging erom dat de magazijnen leeg verkocht moesten worden, om ruimte te maken voor de nieuwe winter- of zomermode, daarom heette de uitverkoop toen ook wel ‘opruiming’.

De tijden zijn veranderd. De Uitverkoopwet werd in 1984 afgeschaft en nu is er altijd wel ergens uitverkoop.

Maar er veranderde veel meer. De ‘dernier cri’ verloor zijn invloed, het onderscheid tussen zomer- en wintermode is bijna verdwenen. Daarmee evolueerde de uitverkoop van opruiming tot verleiding van de klant.

En de mode-ondernemer concurreert allang niet meer alleen met winkels in de omgeving. Internetzaken bieden alle mogelijke kleding aan, van betaalbaar bij Zalando.com tot de dure merken bij Yoox. Ze lokken de klant met thuisbezorging. Vallen de spullen tegen dan kunnen ze worden teruggestuurd. Anders dan in een winkel krijg je geen tegoedbon maar je geld terug. En ze hebben altijd uitverkoop. En ook al noemen ze dat niet zo, de grote goedkopekledingketens als H&M en Zara die in vele gemeenten werden ingericht, hebben eigenlijk ook altijd uitverkoop.

De roep om een geprivatiseerde versie van de Uitverkoopwet is wereldvreemd. Hij zal weinig soelaas bieden, hooguit nog meer klanten naar internet en H&M jagen.

Ook voor de modebranche geldt het principe van de vrije markt. Wie het woord ‘Sale’ op zijn voorruit wil plakken, omdat hij van mening is dat het tijd is om de concurrent achter zich te laten, moet dat mogen op het ogenblik dat hij juist acht. Doet hij het slim dan genereert hij een grotere omzet. Doet hij het dom dan gaat de zaak over de kop. Dat is zijn eigen schuld, niet van de klant noch van de concurrent met zijn lage prijzen.