Winkelbranche wil terug naar twee keer uitverkoop

Winkeliers zijn het beu dat hun winstmarges verdampen doordat het in de winkelstraten het hele jaar door uitverkoop is. Daarom stellen zij voor terug te gaan naar twee vaste uitverkoopperiodesin een jaar: 1 juli en 1 januari, of 15 juni en 15 december.

Daarmee moet de rust terugkeren in de modebranche, die al jarenlang kampt met teruglopende omzetten. Jeanine van Eerd, eigenaresse van Van Eerd Fashion Group in Hilversum, is een Facebook-actie begonnent. Haar pleidooi wordt inmiddels gesteund door bijna 850 ondernemers. Van Eerd Fashion Group is een groothandel die kleding importeert en aan 450 modezaken in het luxere segment levert.

Volgens Van Eerd komt het voortbestaan van veel kledingwinkels in gevaar als de uitverkoop niet gereguleerd wordt.

Consumenten kan het niet vaak genoeg uitverkoop zijn. Uit een vandaag verschenen rapport van ABN Amro over de modebranche blijkt dat bijna 40 procent van de klanten met kledingaankopen wacht tot de sale begint. En dat slechts 21 procent van de consumenten voorstander is van vaste uitverkoopmomenten in het jaar. Sectorspecialist Michel Koster, die het rapport heeft opgesteld, geeft het initiatief van Van Eerd dan ook weinig kans.

Van Eerd betoogt dat het ook voor de consumenten beter is om de uitverkoop te reguleren. „Als je nu in april een zomerjurkje koopt, weet je niet of je die volgende week met korting kunt kopen. Met vaste data creëer je voor iedereen helderheid.”

Tot 1984 werd in januari gestunt met winterkleding en in juli met zomerkleding. Sinds de afschaffing van de Uitverkoopwet in dat jaar mogen ondernemers in Nederland zelf kiezen wanneer zij uitverkoop houden.

In België, waar de uitverkoop wettelijk beperkt is tot twee keer per jaar, verlangen veel winkeliers juist naar het Nederlandse systeem. „In België voelen ondernemers zich niet vrij”, verklaart Van Eerd. Maar in Nederland ben je dat ook niet, zegt ze. „Als jouw buren uitverkoop houden, móét jij ook mee.”

Het is onduidelijk of de Autoriteit Consument en Markt, de voormalige Nederlandse Mededingingsautoriteit, en het ministerie van Economische Zaken bezwaar hebben tegen vaste uitverkoopmomenten, aangezien de kartelwaakhond prijsafspraken verbiedt.