‘Uitverkoop kost kledingwinkels de kop’

Uitverkoop bij een kledingwinkel op de Rotterdamse Lijnbaan begin dit jaar.
Uitverkoop bij een kledingwinkel op de Rotterdamse Lijnbaan begin dit jaar. Foto ANP/ Robin Utrecht

Waar uitverkoop in kledingwinkels voor consumenten feest betekent, kan het rampzalige gevolgen hebben voor winkeliers. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro dat vandaag verschijnt, waarover het Financieele Dagblad en De Telegraaf vandaag schrijven. Consumenten wachten massaal op de uitverkoop in winkels en de prijzenoorlog die op gang komt om mensen de scherpste aanbiedingen te bieden, zorgt volgens de bank voor een ‘race to the bottom’ die winkeliers de das omdoet.

Liefst 38 procent van de consumenten wil zijn slag slaan als modeketens hun oude voorraden wegdoen voor een zachte prijs, staat in het rapport. Winkels beginnen steeds eerder met de uitverkoop en geven hogere kortingen. Zo proberen ze klanten te lokken om de verkoopvolumes enigszins op peil te houden. Continue prijsacties zijn een uitputtingsslag voor winkeliers.

De faillissementsgraad in de detailhandel is al opgelopen van 0,45 procent in 2007 naar 0,83 procent in 2012. Volgens Michel Koster, sectorspecialist bij ABN Amro, loopt dit naar verwachting zelfs op tot 0,93 procent dit jaar, zegt hij in het FD. Dat is fors hoger dan in de meeste sectoren. Naar schatting 80 procent van die faillissementen zal plaatsvinden in de non-food.

Nog steeds flinke omzetdaling in modewinkels

In de modewinkels is er nog steeds sprake van omzetdalingen door teruglopende consumentenuitgaven, het koude voorjaarsweer en de aanhoudende crisis. Eind 2012 waren de verkoopvolumes in vijf jaar met 11 procent gedaald. In het eerste kwartaal van dit jaar daalden ze met ruim 10 procent. Begint de uitverkoop in mei al, dan holt dat de marges verder uit.

De branche ziet dat ook en probeert grenzen te stellen aan de uitverkoop. Teruggaan naar twee keer per jaar uitverkoop kan volgens Koster vanwege een recente uitspraak van het Hof van Justitie in Brussel echter niet. De helft van de consumenten vindt volgens het FD bovendien dat winkels zelf moeten kunnen bepalen wanneer ze een uitverkoop beginnen.

    • Frank Huiskamp