Nieuwe NS-kaart, geen overzicht

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: reisspecificaties NS en dure pleisters.

Joke de Ridder uit Ravenstein heeft voor haar werk reiskostenspecificaties van de Nederlandse Spoorwegen nodig. Die printte zij altijd uit via internet. Tot en met de maand maart kreeg zij dit voor elkaar, daarna lukte het niet meer.

De Ridder vermoedt dat dit komt doordat NS haar een nieuwe kaart heeft gestuurd, met een nieuw nummer, terwijl zij op de site haar oude nummer niet in het nieuwe kan wijzigen.

De twee brieven die zij hierover aan NS stuurde, bleven onbeantwoord. En ook de digitale vraagbaak van het spoorbedrijf biedt geen uitkomst. „Die handelt in cirkelredeneringen”, klaagt Joke de Ridder. „Probeert u maar eens.”

Voor 10 cent per minuut heeft ze uitgehuild bij een vriendelijke medewerker van de klantenservice van de Spoorwegen. „Maar ook die snapte niet wat er aan de hand was.”

De vraag aan Help@NRC is heel simpel: „Hoe kom ik nu aan mijn maandoverzichten? Help mij alstublieft, ik kan het zelf niet.”

Navraag leert dat het nodig om bij elke nieuwe kaart deze aan het ‘Mijn NS account’ te koppelen op de website. Een woordvoerder is zo vriendelijk om de handleiding ‘Procedure kaart koppelen’ pere-mail op te sturen. Die is onderweg naar mevrouw De Ridder.

En mocht het daarmee niet lukken, dan kan zij zich met een paspoort melden bij de klantenservice op een station.