Napster en iTunes: de veteranen gaan streamen

De propvolle markt voor muziekdiensten wordt nog voller. Napster maakt een comeback en Apple gaat muziek streamen via iTunes Radio.

Spotify, Deezer, Last.fm, Pandora, Rhapsody, Rdio, Xbox Live, Nokia Music, Sony Music Unlimited, Google All Access: het aanbod aan muziekabonnementen begint uit te puilen. Allemaal bieden ze onlinetoegang tot miljoenen liedjes op computer en op telefoons. De muziek is hetzelfde. Alleen de verpakking verschilt.

Nog is de koek niet op. Ook muziekdienst Napster, eigendom van het Amerikaanse bedrijf Rhapsody, maakt de sprong naar Nederland. Napster is nu een keurige muziekdienst à 9,95 euro per maand maar vijftien jaar geleden deed het de harten van internetgebruikers sneller kloppen. Je kon met Napster mp3-tjes ruilen – onbeperkt en illegaal.

Napster werd verboden, ging failliet en is alleen nog een merknaam. Toch zette het de toon voor de muziekdistributie: geen hele albums downloaden, maar losse liedjes.

De downloadmarkt werd later gelegaliseerd door Apple’s iTunes Store, die nu tien jaar bestaat. Ook deze veteraan ontkomt niet aan de streaming revolutie. Apple kondigde maandagavond iTunes Radio aan, onderdeel van het nieuwe besturingssysteem iOS7. iTunes Radio speelt muziek uit een database van ruim 18 miljoen liedjes, afgestemd op een bepaalde artiest of stijl. Ook stelt iTunes Radio playlists samen van populaire artiesten op Twitter. Liedjes zijn in één klik als download te koop.

Apple is er laat bij met streaming muziek. Spotify begon al in 2007 en telt nu 20 miljoen gebruikers. Maar het is begrijpelijk dat Apple de kat uit de boom kijkt: onbeperkte, all-in-one abonnementen zouden de omzet van downloads kunnen schaden. Bovendien lijkt de timing niet zo slecht. De muziekindustrie maakt net de ommekeer – de totaalomzet (12,6 miljard euro) steeg in 2012 voor het eerst sinds 1999. De massa begint te wennen aan 10 euro per maand voor een all you can listen to -abonnement.

iTunes Radio biedt radio op maat; luisteraars kunnen schakelen tussen ‘nieuw ontdekken’ en ‘bekende hits’. De gebruiker kan niet kiezen welke liedjes precies worden gestreamd. Dat lijkt een compromis om de downloadverkoop te handhaven en tegelijk een gedeelte van de streamingmarkt te pakken.

Apple levert de dienst gratis, met reclame. Die advertenties blijven achterwege als je iTunes Match (online opslag voor al je muziek) afneemt à 25 euro per jaar. Of dat voldoende is om de sterke concurrentie aan te kunnen, is de vraag. Apple heeft echter een potentiële klantenkring van 600 miljoen iOS-gebruikers. Of, om er een muzikaal gezegde te gebruiken: It ain’t over till the fat lady sings.

iTunes Radio is beschikbaar, vooralsnog alleen in de VS, vanaf komend najaar. Dan is iOS7 klaar. Het besturingssysteem voor iPhone en iPad kreeg een opfrisbeurt van Apple’s chef-designer Jony Ive. Behalve een ‘platter’ ontwerp – transparante vlakken, nieuwe iconen – kan iOS7 beter overweg met multitasking. Ook is het veranderen van instellingen minder omslachtig.

Veel wijzigingen (fotofilters, gelikte weer-apps, draadloos delen van bestanden) zijn al beschikbaar in andere besturingssystemen. Wel giet die functies in een aantrekkelijk jasje. iOS7 werkt op alle iPhones 4, 4S en 5, de iPad 2,3, 4 en iPad mini en de vijfde generatie iPod Touch.