Met alleen internet kun je veel bereiken

Het is cool om creatief te zijn, leert de documentaire The Startup Kids ons. Na het zien ervan wil je ook ondernemen.

Er is veel níet goed aan de documentaire The Startup Kids. De van scène tot scène variërende beeld- en geluidskwaliteit bijvoorbeeld. Of het feit dat de toch wel essentiële vraag ‘hoe kwam je op het idee van je start-up?’ niet wordt gesteld. Toch heeft de kijker aan het einde van The Startup Kids een positief gevoel en zin om ook te ondernemen.

De filmmakers, Vala Hallsdorsdottir en Sesselja Vilhjalmsdottir, zijn zelf ‘startup kids’. Ze begonnen, daags nadat hun thuisland IJsland failliet werd verklaard, een bedrijf in gezelschapsspellen. Terwijl hun landgenoten zonder werk kwamen te zitten, zagen zij hun eerste spel uitverkocht raken.

High van het succes besloten ze dat meer jonge mensen het entrepreneurschap aan zouden moeten gaan. Juist nu. Als zij met niets iets konden opzetten, dan konden anderen dat ook. Ze maakten de documentaire The Startup Kids over jonge, succesvolle internetondernemers om mensen te inspireren.

En dat laatste lukt dus aardig. De tientallen twintigers die in de film aan het woord komen, zijn het bewijs dat je met alleen een internetverbinding veel kunt bereiken. „Entrepreneurschap is het nieuwe roken”, zegt een van hen aan het begin van de film. „Het is cool om creatief te zijn.”

Bijna alle start-up kids bouwden hun eerste internetdienst of -site vanuit hun tienerkamer, een studentenhuis of de bibliotheek van de universiteit. Zonder geld, maar met een goed idee en heel veel doorzettingsvermogen. Dat laatste is nodig, want 90 procent van de starters mislukt.

Entrepreneur zijn betekent hard werken. Het is niet voor niets dat Jessica Mah (22) – die op haar 13de haar eerste bedrijf begon en twee jaar geleden meer dan 1 miljoen dollar aan investeringen binnenhaalde voor haar webtool Indinero – haar best moet doen om één dag in de week niét aan haar werk te denken. Daarom waarschuwt de documentaire dat een ondernemer niet moet vergeten ook te leven. Die belangrijke les komt van Zach Klein, de twintiger achter de succesvolle sites College Humor en Vimeo. Hij besteedde uren aan zijn videostreamingdienst en vergat zijn vrienden en familie.

Toen Vimeo werd overgenomen door een groot bedrijf besloot hij wat minder tijd aan html-codes te besteden. Op dit moment woont hij in de bossen van Beaver Brook waar hij hutten bouwt, want, zo concludeert hij, „het voelt goed om weer iets te bouwen waar je ook in kunt staan”.

The Startup Kids, online te bekijken via thestartupkids.com.