Lobbyist mailde wel tien keer per dag over baby's op melkbussen

Plaatjes van olijke baby’s zijn voortaan taboe op de verpakking van babymelkpoeder. Het Europese Parlement stemde gisteren in met regelgeving die het ‘idealiseren’ van vervangers van borstmelk een halt toe roept. Achterliggende gedachte: borstvoeding is gezonder en mag niet ontmoedigd worden zoals met foto’s van baby’s zou gebeuren.

Hoe komt het parlement erbij? Een deel van het antwoord ligt bij de moedermelklobby. „Eindelijk strengere regels”, jubelt directeur Patti Rundall van Baby Milk Action – een Britse belangenorganisatie voor borstvoeding. Ze zegt dat ze een belangrijke rol speelde bij de totstandkoming van de regelgeving. Vijftien jaar lang bestookte ze ‘Europa’: van de Commissie tot de Ombudsman en „invloedrijke parlementariërs”.

Rundall strijdt tegen „de industrie” (fabrikanten als Nestlé) en vindt dat die eerlijk moet stellen dat hun producten „niet eens in de buurt komen van moedermelk.” Verpakkingen met plaatjes zetten onbewust tot kopen aan volgens de lobbyist omdat ouders ook zo’n gezond kindje willen. Moeders die dat niet doorzien moeten worden beschermd.

Europarlementariër Frédérique Ries die de regelgeving door het parlement loodste kent Rundall maar al te goed. „De meest actieve lobbyist”, omschrijft ze haar. „Ze mailde soms wel tien keer op een dag.”

Hoewel de regelgeving unaniem werd aangenomen door de Commissie Gezondheid van het parlement ging er volgens liberaal Ries nog een flinke strijd aan vooraf. Zo wilden de socialisten alle reclame voor babyproducten verbieden.

Ook dieet- en medische voeding is onderdeel van de regelgeving die gisteren werd aangenomen. Voor Nederland zijn de gevolgen beperkt omdat hier al beperkingen rond babyvoeding gelden. Melkpoeder met blije baby’s ligt hier niet in de schappen, in Oost-Europa wel. Ries is het overigens niet eens met kritiek op overmatige EU-bemoeienis. Want het had erger gekund. „Europa is een compromis.”