Geen paardenvlees, dus meer bezoekers

Het Britse Sainsbury’s is na een dip weer helemaal terug. De supermarkt presteert nu beter dan zijn concurrenten.

Al 34 kwartalen op rij groeit Sainsbury’s. Dat was de boodschap die de derde Britse supermarktketen vanochtend met enthousiasme verkondigde bij de presentatie van zijn eerstekwartaalcijfers. Het verdoezelt namelijk dat het bedrijf zijn slechtste kwartaal in meer dan acht jaar heeft beleefd.

Sainsbury’s zag zijn vergelijkbare omzet met 0,8 procent toenemen. Het betreft zogenoemde ‘like-for-like’-cijfers, waarbij de resultaten van de negentien nieuwe filialen (één supermarkt en achttien gemakswinkels) die het laatste jaar zijn geopend niet worden meegerekend. De omzet, waarin die winkels wél meetellen, groeide de afgelopen drie maanden met 3,3 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Hoeveel de omzet en winst exact bedroegen, maakt de supermarktketen niet bekend.

Ondanks de – in vergelijking met eerdere kwartalen – tegenvallende resultaten wist Sainsbury’s zijn concurrenten voor te blijven. Tesco, de grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, presenteerde vorige week nog een omzetdaling van 1 procent. Morrisons – de nummer vier – liet een omzetdaling van 1,8 procent zien. Sainsbury’s wist zijn marktaandeel als enige te vergroten. Dat steeg met 0,2 procent tot 16,8 procent. Tesco heeft een marktaandeel van 30 procent.

Supermarkten maken moeilijke tijden door. Zo was er het paardenvleesschandaal, dat eerst in Engeland en later in de rest van Europa voor veel commotie zorgde. Sainsbury’s profiteerde juist van het schandaal; nadat bleek dat zijn producten geen paardenvlees bevatten nam het aantal bezoekers toe. Britse supermarkten hadden last van het koude weer en het aanhoudende lage consumentenvertrouwen.

Justin King is sinds 2004 bestuursvoorzitter van Sainsbury’s. De afgelopen tijd werd voluit gespeculeerd over zijn vertrek, maar King weigert te reageren op de geruchten.

Toen hij in 2004 aantrad, ging het nog slecht met Sainsbury’s. De supermarktketen die in het begin van de jaren negentig nog marktleider was in Groot-Brittannië, was in de rode cijfers beland en afgezakt naar de derde plek, achter Tesco en Asda (van het grootste winkelbedrijf ter wereld, Walmart). Sainsbury’s had zich pas te laat op de verkoop van het zogheten non-food – kleding en huishoudelijke artikelen – gestort en verkocht minder verse en huismerkproducten dan concurrenten.

Veel is sindsdien veranderd. Inmiddels is juist het huismerk van Sainsbury’s een groot succes. Afgelopen Kerstmis was de huismerkchampagne bijvoorbeeld één van de best verkochte producten. En de verkoop van non-food groeit twee keer zo hard als die van voeding. De verkopen van keukenbenodigdheden zijn het afgelopen jaar met 34 procent gestegen.

Bestuursvoorzitter King sprak vanochtend in reactie op de kwartaalcijfers van „een degelijke prestatie in een aanhoudend moeilijke consumentenmarkt”. Op naar het 35ste kwartaal van groei.