Een miljard dollar voor file-vrienden

Google neemt voor ruim 1 miljard dollar de ‘sociale’ navigatie-app Waze over. Hoe lang houdt TomTom de strijd met deze gratis concurrenten vol?

New York op een Screendump van Waze, straks van Google.
New York op een Screendump van Waze, straks van Google.

Samen slimmer zijn dan het verkeer, dat is de slogan waarmee 45 miljoen mensen elkaar onderweg files, flitsers en routewijzigingen doorspelen. Ze doen dat via Waze, een sociaal netwerk voor automobilisten die op speelse manier hun locatie delen.

Gisteren bevestigde Google dat het Waze koopt, waarschijnlijk voor 1,03 miljard dollar (753 miljoen euro). Dat lijkt veel voor een start-up uit 2008, maar toont aan dat Google geld overheeft voor actuele verkeersdata – en het wil Waze uit handen houden van Facebook en Apple.

Navigatiesoftware is een standaard onderdeel van elke smart-phone. Om gebruikers te lokken, maar ook omdat het een potentiële advertentiemarkt is. Waze koppelt de actuele locatiegegevens aan advertenties op maat – denk aan aanbiedingen van winkels, benzinestations, restaurants en hotels.

Ook Google ziet locatiegebaseerde advertenties als heilige graal en investeert miljarden in Google Maps. De concurrentie bestaat uit de combinatie Microsoft/Nokia/Navteq en Apple, dat voor de iPhone kaartgegevens van TomTom gebruikt. Apple Maps beleefde vorig jaar echter een moeizame start.

TomTom (beurswaarde 890 miljoen) ziet de vraag naar losse navigatiekastjes al jaren afnemen door de opkomst van de smartphone en profileert zichzelf als onafhankelijke kaartenmaker. Maar het vertilde zich bijna aan de overname van kaartenmaker TeleAtlas in 2007. Daardoor heeft het hard moeten snijden in de kosten.

Bovendien heeft TomTom last van de wet van de remmende voorsprong: het heeft al jaren een klantengemeenschap die kaartwijzigingen bijhoudt. Ook HD Traffic, een dienst die verkeersdoorstroming berekent op basis van gegevens van mobiele netwerken, was in 2007 baanbrekende technologie. Maar inmiddels drukken gratis concurrenten als Waze de prijs van HD Traffic.

De groeimogelijkheden voor TomTom zijn beperkt. Nu Waze Google Maps versterkt, is het wachten tot een wereldspeler als Apple, Facebook of Samsung een bod doet op het Nederlandse navigatiebedrijf.