De baas leest mee op Facebook

Steeds vaker buigen rechters zich over social media-gerelateerde zaken Pas dus op Online blunders achtervolgen je in je carrière

Typ eens ‘kk’ in de zoekbalk van Twitter, of gewoon voluit ‘kanker’. De laatste keer dat social media-expert Thomas Boeschoten dat deed, telde hij zo’n 25 tweets verstuurd in het laatste uur. Het zijn vooral jongeren die schelden – de nieuwe generatie van starters op de arbeidsmarkt.

Dat zou ze in de economische crisis zomaar een baan kunnen kosten, stelt het Britse onderzoeksbureau On Device. Dat hield een enquête onder ruim 6.000 jongeren (16-34 jaar) uit de VS, Groot-Brittannië, China, India, Nigeria en Brazilië. De conclusie: 10 procent is een baan misgelopen wegens een ongewenste uitlating of onflatteuze foto op social media. Tweederde van de respondenten zegt zich geen zorgen te maken dat hun activiteiten op social media hun carrière kunnen schaden. Ze maken zich eerder zorgen over de mening van vrienden.

Maar de moderne starter moet waken voor online misstappen. Steeds vaker buigen rechters zich over social media-gerelateerde zaken, zoals ontslag na een tweet die verkeerd viel bij de werkgever. Ook bepaalde een Franse rechter dat de baas beledigen op Facebook alleen is toegestaan als slechts je vrienden het kunnen zien. En Californië nam een wet aan die het opvragen van accounts en wachtwoorden van werknemers door werkgevers onmogelijk maakt.

Boeschoten wijst juist op de positieve effecten van social media. Hij is masterstudent Nieuwe Media & Digitale Cultuur, doet onderzoek naar nieuwe media en bedacht de Utrecht Data School. Ook was hij lid van de commissie ‘Project X’ die onder leiding van Job Cohen onderzoek deed naar de Facebook-rellen in Haren – een opdracht verkregen via social media. „Ik denk dat social media voor starters eerder positieve effecten heeft dan negatieve. Ik ken in mijn omgeving niemand die een baan misliep wegens een uitlating op Twitter, wel verschillende mensen die juist zo aan een baan gekomen zijn.”

Boeschoten beschouwt het onderzoek van On Device als „vrij waardeloos” en „een poging om naamsbekend te krijgen”, vooral omdat de positieve effecten niet zijn gemeten. Wel stelt hij dat niet iedereen even verstandig handelt op social media. „Dat is eerder een probleem van de maatschappij. Mensen missen de opvoeding of de mediawijsheid om slim om te gaan met social media. Dat is een kwestie van jezelf disciplineren en overzien wat de mogelijke effecten zijn.”

Google-topman Eric Schmidt waarschuwde jongeren recent dat online blunders in hun tienerjaren ze kunnen achtervolgen in hun carrière. Geldt dat ook voor de jongeren die werden vastgelegd bij de rellen in Haren? Boeschoten: „Ik denk dat de mensen die vol in beeld waren niet zoveel bekendheid meer hebben als ze nu de arbeidsmarkt opgaan. Misschien alleen de jongen die met een fiets stond te zwaaien. Maar dan nog: het begint niet met social media, het begint ermee dat je een fiets oppakt.”

En stel dat een werkgever wél een starter aanneemt die stiekem fanatiek op Twitter scheldt. Boeschoten: „Dan neem ik aan dat hij later op de werkvloer alsnog door de mand valt, als het niet alleen stoere taal is. Het lijkt me juist een goede ontwikkeling dat een werkgever zoiets in een vroeg stadium kan zien.”