487 euro voor wat pleisters

Foto Shuttersstock

De 19-jarige zoon van Jan Essers logeerde vorig jaar zomer in een studentenhuis in Leiden. Er is toen een glazen lamp op hem gevallen, schrijft Essers. Met bloedende arm fietste hij naar de spoedeisende hulp van het Leids Universitair Medisch Centrum, hij kon immers niet naar zijn huisarts in Vught. In het ziekenhuis zijn de wonden bekeken en ontsmet. „Er zijn geen foto’s gemaakt, er is geen hechting aangebracht”, schrijft Essers. Binnen vijf minuten stond zijn zoon weer buiten. Met een paar pleisters.

Groot was de verbazing toen na enkele maanden een rekening volgde van 486,73 euro. Een nota zonder toelichting en zonder factuur, aldus Essers. Na maanden in de weer te zijn geweest met de zorgverzekeraar, Zilveren Kruis Achmea, en het LUMC, heeft hij eindelijk de factuur in handen gekregen. „Een code en een vage omschrijving.” Zowel Zilveren Kruis als het Leids ziekenhuis wil vragen over de hoogte van de rekening tot nu toe niet beantwoorden, daarom benaderde hij Help@NRC.

Een zorgverzekeraar kan aan een nota niet (altijd) zien wat er precies aan zorg is verleend, zegt een woordvoerder van Zilveren Kruis. En kan dus ook niet beoordelen of de code past bij de behandeling die gegeven is. Maar de tarieven voor ziekenhuiszorg liggen veel hoger dan die voor een huisarts. „Niet iedereen beseft dat.”

Ook het LUMC onderstreept dat een bezoek aan de spoedeisende hulp „per definitie veel duurder is dan een bezoek aan de huisarts”. En: „De hoogte van de factuur wordt niet beïnvloed door de tijd die nodig is voor de diagnose of om de behandeling uit te voeren.”

De woordvoerder van het LUMC wil in de krant niet ingaan op „individuele gevallen”, maar belooft dat er alsnog contact wordt gezocht met vader en zoon Essers.

Tekst Barbara Rijlaarsdam. Mail naar help@nrc.nl.