Voetbal is geen hobby maar puur business

De telecommagnaat en grootaandeelhouder van KPN heeft sinds kort ook belangen in voetbalclubs Ze zijn interessant als reclameplatform En voor de uitzendrechten

De voetballers van het Mexicaanse Chivas moeten van de directie de handen uit de mouwen steken in een bejaardentehuis.
De voetballers van het Mexicaanse Chivas moeten van de directie de handen uit de mouwen steken in een bejaardentehuis. Foto AFP

In de bezoekersruimte van een bejaardentehuis zingen de spelers van Chivas Guadalajara volksliedjes. De technische staf begeleidt hen met gitaren.

De ploeg heeft straf. Na de dramatisch verlopen Clausura – de tweede helft van de competitie, waarin Mexico’s grootste volksclub voorlaatste werd – moeten de sterallures even wijken. De directie heeft besloten dat het eerste de handen uit de mouwen moet steken in een jeugdgevangenis, een weeshuis en bij bejaarden.

„Ik weet niet of je het straf moet noemen. Maar ze moeten wel even wat laten zien”, zegt Dennis te Kloese, de Nederlandse technisch directeur. Het gaat de club – die de meeste titels ooit in de Mexicaanse competitie binnenhaalde – de laatste jaren sportief niet voor de wind. Zakenman en voorzitter Jorge Vergara, die de club in 2002 kocht, was aanvankelijk succesvol. Maar al een tijd gaat het bergafwaarts met ‘de Geiten’. Ook de ommekeer die de vorig jaar met veel tamtam binnengehaalde adviseur Johan Cruijff moest brengen, liep op niets uit. Hij moest voortijdig het veld ruimen.

Jorge Vergara zou nu van Chivas af willen, gonst het in de lokale media. En als een Mexicaanse voetbalclub in de verkoop gaat, wordt sinds kort steeds vaker de naam van de op een na rijkste man ter wereld genoemd: Carlos Slim Helú.

De grootaandeelhouder van KPN hield zich aanvankelijk verre van voetbalinvesteringen. Slim, die het grootste deel van zijn fortuin te danken heeft aan zijn telecommunicatieconcern Telmex, zag een voetbalclub simpelweg niet als een potentieel winstgevend bedrijf, zo verklaarde hij. Liever stopte hij geld in de Formule 1 en in basketbal.

Toen Slim via een van zijn bedrijven in september minderheidsbelangen (30 procent) nam in de hoogste Mexicaanse divisieclubs Léon en Pachuca – waar voormalig PSV-coach Hans Westerhof nu trainer is – kwam dit als een volslagen verrassing. In december kocht Slim nog tweededivisieclub Estudiantes Tecos, terwijl hij even daarvoor een belang van 34 procent had genomen in de noodlijdende Spaanse club Oviedo. Sindsdien kijkt de Mexicaanse sportwereld met argusogen naar de expansiedrift van een van de machtigste mannen van het land.

Volgens José Antonio Aboumrad Aboumrad, neef van de hoogste baas van Slims telecombedrijf América Móvil en directeur van de liefdadigheidsstichting Fundación Telmex, bieden talloze voetbalclubs zich aan. „Nu bekend is dat wij geïnteresseerd zijn in het voetbal proberen clubs zich hier regelmatig te verkopen, aan deze tafel”, vertelt Aboumrad op het hoofdkantoor van Telmex in Mexico-Stad. Door de economische malaise in Europa zijn daar volgens Aboumrad ook veel Europese clubs bij.

„Engeland, Portugal, Spanje, Italië”, somt hij op. Een club uit Nederland heeft zich vooralsnog niet gemeld. Wel afvaardigingen van clubs uit Argentinië, Colombia, Peru – en natuurlijk Mexico. „Maar er zijn nu geen concrete overnameplannen. Ook niet in Europa, want we hebben daar onze handen al vol aan Oviedo”, grapt Aboumrad. De Spaanse club is teruggezakt naar de tweede divisie. Volgens Aboumrad is het belang in Oviedo overigens meer een aankoop uit compassie dan dat er een zakelijke visie achter zit.

De Mexicaanse voetbalclubs waarin Slim nu een belang heeft, zijn interessant als reclameplatform voor zijn telecombedrijf Telmex. „Zakelijk gezien ligt daar onze interesse. Telecommunicatie blijft onze prioriteit”, zegt Aboumrad. Maar het is Slim ook te doen om de uitzendrechten van de clubs, waardoor hij een langgekoesterde wens in vervulling kan laten gaan: het lanceren van een eigen sportkanaal. De voetbalwedstrijden worden nu in Mexico door twee kanalen uitgezonden die samen het monopoly in handen hebben. Slim heeft vooralsnog alleen het online kanaal Uno TV.

Sportjournalist Raúl Guzmán, verslaggever van de sportkrant Record, vraagt zich wel af of het Mexicaanse voetbal gebaat is bij de inmenging van de miljardair. „Slim wil niet de Messias van het Mexicaanse voetbal worden, maar vooral zaken doen”, zegt Guzmán. „Kijk naar Pachuca. Die club is overgenomen omdat de voorzitter een schuld had bij een bedrijf van Slim. Drie keer raden wie daar nu achter de schermen de scepter zwaait.” Guzmán denkt dat Slim zijn vorige aankopen op korte termijn inruilt voor een grotere club. „Pachuca was zijn toegangskaartje. Hij wilde laten zien dat hij er is. Met Chivas krijgt hij een echte club.”

Vooralsnog ontkennen Telmex en Chivas dat zij overnamegesprekken voeren. Maar als Slim alleen al de uitzendrechten binnenhaalt van de club met de grootste aanhang in Mexico en onder Mexicanen in de VS, is dat een belangrijk succes. Chivas liet onlangs fijntjes weten dat de club zo’n 800 miljoen dollar moet kosten. „De club zou zeker interessant zijn, maar alles heeft een prijs. En dit is een heel hoge prijs”, reageert Aboumrad van Fundación Telmex.