Slims jacht op Mexicaanse 'geiten'

Multimiljardair Slim koopt clubs op, om via de uitzendrechten een sportzender te kunnen opzetten. De Mexicaanse sportwereld is bezorgd.

In de bezoekersruimte van een bejaardenhuis zingen de spelers van Chivas Guadalajara volksliedjes. De technische staf begeleidt hen met gitaren. De ploeg heeft straf. Na de dramatisch verlopen Clausura, de tweede helft van de competitie waarin Mexico’s grootste volksclub voorlaatste werd, moeten de sterallures even wijken. De directie heeft besloten dat het eerste de handen uit de mouwen moet steken in onder meer een jeugdgevangenis, een weeshuis en bij de bejaarden uit de stad in het westen van Mexico.

„Ik weet niet of je het straf moet noemen. Maar zij moeten wel even wat laten zien”, zegt Dennis te Kloese, de Nederlandse technisch directeur. Het gaat de club, die de meeste titels ooit in de Mexicaanse competitie binnenhaalde, de laatste jaren sportief niet voor de wind. De rijke zakenman en voorzitter Jorge Vergara, die de club in 2002 kocht, was aanvankelijk succesvol. Maar al een tijd gaat het bergafwaarts met de ‘Geiten’. Ook de ommekeer die de vorig jaar met veel tamtam binnengehaalde adviseur Johan Cruijff moest brengen liep op niets uit. Hij moest voortijdig het veld ruimen. Vergara zou nu van Chivas af willen, gonst het in de lokale media. En als een Mexicaanse voetbalclub in de verkoop gaat, wordt sinds kort steeds vaker de naam van de op een na rijkste man ter wereld genoemd: Carlos Slim Helú.

De telecommagnaat en grootaandeelhouder van KPN hield zich aanvankelijk verre van voetbalinvesteringen. Slim zag een voetbalclub simpelweg niet als een potentieel winstgevend bedrijf, zo verklaarde hij. Liever stopte hij geld in de Formule 1 of basketbal. Toen hij via een van zijn bedrijven in september minderheidsbelangen (30 procent) nam in de hoogste Mexicaanse divisieclubs Léon en Pachuca, waar voormalig PSV-coach Hans Westerhof nu trainer is, kwam dit als een grote verrassing. In december kocht Slim ook nog tweededivisieclub Estudiantes Tecos, terwijl hij even daarvoor een belang van 34 procent had genomen in de noodlijdende Spaanse club Oviedo. Sindsdien kijkt de Mexicaanse sportwereld met argusogen naar de expansiedrift van een van de machtigste mannen van het land.

Volgens José Antonio Aboumrad Aboumrad, neef van de hoogste baas van Slims telecombedrijf América Móvil en directeur van de liefdadigheidsstichting Fundación Telmex, bieden talloze voetbalclubs zich aan. „Nu bekend is dat wij geïnteresseerd zijn in het voetbal proberen clubs zich hier regelmatig te verkopen. Aan deze tafel”, vertelt Aboumrad op het hoofdkantoor van Telmex in Mexico-Stad. Door de economische malaise in Europa zijn daar volgens Aboumrad ook veel Europese clubs bij. „Engeland, Portugal, Spanje, Italië”, somt hij op. Een club uit Nederland heeft zich vooralsnog niet gemeld. Wel afvaardigingen van clubs uit Argentinië, Colombia, Peru, en natuurlijk Mexico. „Maar er zijn nu geen concrete overnameplannen. Ook niet in Europa, want we hebben daar onze handen al vol aan Oviedo”, grapt Aboumrad. De Spaanse club is teruggezakt naar de tweede divisie. Volgens Aboumrad is het belang in Oviedo overigens meer een aankoop uit compassie dan een zakelijke deal.

De Mexicaanse voetbalclubs waarin Slim nu een belang heeft, zijn interessant als reclameplatform voor zijn telecombedrijf Telmex. „Zakelijk gezien ligt daar onze interesse. Telecommunicatie blijft onze prioriteit”, stelt Aboumrad. Het is Slim vooral te doen om de uitzendrechten van de clubs waardoor hij een langgekoesterde wens in vervulling kan laten gaan: het lanceren van een eigen sportkanaal. De voetbalwedstrijden worden nu in Mexico door twee kanalen uitgezonden die samen het monopolie in handen hebben. Slim heeft vooralsnog alleen het onlinekanaal Uno TV in bezit. Maar door een verandering in wetgeving krijgt Slim mogelijk op korte termijn zicht op een tv-kanaal. Hoe meer clubs hij bezit, des te zekerder hij kan zijn van de uitzendrechten en hoe groter zijn macht in de nationale voetbalcompetitie. Maar de clubs protesteren nu tegen eigenaren die meerdere clubs bezitten in de hoogste divisie. Dat is overigens een goede traditie in Mexico. Maar vorige maand werd in alle haast besloten dat binnen vijf jaar een eigenaar niet meer dan één club mag hebben.

„Dit is overduidelijk tegen Slim gericht”, zegt Raúl Guzmán, verslaggever van sportkrant Record. Maar Guzmán denkt dat Slim ondanks deze tegenslag zijn grip op het Mexicaanse voetbal toch verder zal uitbreiden in de jacht op de uitzendrechten. Zijn talloze bedrijven hebben invloed in alle sectoren van de samenleving en via sponsoring en andere constructies ziet Guzmán nog genoeg mogelijkheden. Slim verwierf onlangs de uitzendrechten van het WK voetbal en de Winterspelen in Sotsji voor heel Latijns-Amerika, Brazilië uitgezonderd.

De sportjournalist vraag zich wel af of het Mexicaanse voetbal gebaat is bij de inmenging van de multimiljardair. „Slim is niet het type Abramovitsj of een soort oliesjeik. Hij wil zeker niet de Messias van het Mexicaanse voetbal worden, maar vooral zakendoen”, zegt Guzmán. „Kijk naar Pachuca. Die club is overgenomen omdat de voorzitter een schuld had bij een bedrijf van Slim. Drie keer raden wie daar nu achter de schermen de scepter zwaait”. Guzmán denkt dat Slim zijn vorige aankopen op korte termijn inruilt voor een grotere club. „Pachuca was zijn toegangskaartje. Hij wilde laten zien dat hij er is. Met Chivas krijgt hij een echte club.”

Telmex en Chivas ontkennen overigens dat zij overnamegesprekken voeren. Maar als Slim alleen al de uitzendrechten binnenhaalt van de club – met de grootste aanhang in Mexico en onder Mexicanen in de VS – is dat een belangrijk succes. Chivas liet onlangs fijntjes weten dat de club zo’n 800 miljoen dollar (ruim 600 miljoen euro) moet kosten. „De club zou zeker interessant zijn, maar alles heeft een prijs. En dit is een hele hoge prijs”, reageert Aboumrad van Fundación Telmex.

Technisch directeur Dennis te Kloese heeft naar eigen zeggen wel wat anders aan zijn hoofd dan de ‘overnamegeruchten’ over zijn club. Hij is er sinds december verantwoordelijk voor dat de Rebaño Sagrada (Heilige Kudde) weer in de top van de competitie meedoet. „De voorzitter heeft het helemaal niet nodig de club te verkopen. Laten we eerst maar eens kijken of we het sportieve lek boven kunnen krijgen”, zegt hij. Te Kloese, eerder werkzaam voor de Mexicaanse voetbalbond, denkt overigens dat Slim zijn oog heeft laten vallen op nog één of twee Mexicaanse clubs. Hij vindt de investeringen van de miljardair in het voetbal juist een positieve ontwikkeling: „Als je de problemen bij andere competities ziet, is het Mexicaanse voetbal een positieve uitzondering.”