Bloembak moet ramkraak Stedelijk voorkomen

Plantenbakken ter bescherming van het Stedelijk Museum.
Plantenbakken ter bescherming van het Stedelijk Museum. Foto Olivier Middendorp

Wie niet alleen scherp waarneemt in een museum maar ook daarbuiten, ziet dat rond de glazen pui van het vernieuwde Stedelijk Museum in Amsterdam sinds kort grote bloembakken zijn geplaatst. Twintig maarliefst. Samen met een paar ijzeren paaltjes vormen ze een ring die ‘ramkraken’ moet voorkomen: inbrekers die met een auto op het museum inrijden om zo een ingang te forceren.

In museumland zit de schrik er goed in na een serie museuminbraken, waarvan die in de Rotterdamse Kunsthal de meeste aandacht trok, gevolgd door de inbraak in het Utrechtse Catharijneconvent, waar een gemaskerde man op klaarlichte dag een monstrans meenam. Twee maanden later volgden inbraken in musea te Zutphen en Venlo.

Niet voor niets dienden 40 kleinere musea een verzoek tot steun in bij het Mondriaanfonds, voor een risicoanalyse. 170 musea hebben al zo’n analyse laten uitvoeren. De analyses worden gevolgd door maatregelen, zichtbare en onzichtbare.

Desondanks blijven experts museumbeveiliging zeggen dat het eenvoudig is een Nederlands museum te beroven. In de wandelgangen van een parlementaire hoorzitting – ook de politiek is bereikt – vroegen politieagenten deze experts niet te serieus te nemen. Ze hebben immers een commercieel belang: ze laten zich inhuren door musea om hun veiligheid te verbeteren. De agenten maken zich meer zorgen over de pakkans: voor het OM is kunstroof nog nauwelijks prioriteit.

De bloembakken op het Museumplein, vaak gevuld met viooltjes, laten daarentegen zien dat er met de snelheid van handelen niets mis is. Toen de politie een maand geleden „een aanwijzing” had dat „een bekende uit het kunstroofcircuit” het Stedelijk wilde beroven, heeft de gemeente dezelfde dag betonnen blokken en plantenbakken direct tegen het museum geplaatst. Vorige week heeft de gemeente de lompe blokken verwijderd en de bloembakken op strategische punten verder van het museum gezet.

De gemeente noemt ze bovendien „best fraai”. De woordvoerder beweert dat het museum, dat niet over veiligheidszaken spreekt, er net zo over denkt. Over smaak valt te twisten, maar kunstenaar Richard Serra zal zeker niet klagen over de recente herplaatsing. Eerst stonden twee vierkante houten bloembakken praktisch ín zijn kunstwerk Sight point (1975); nu staan ze op een keurige afstand.

De viooltjes kunnen zo de strijd niet meer aan met het rode roest op het zware staal in Serra’s werk.