Ontelbaar maal Karl

Op elk kledingstuk in de Karl Lagerfeld Store staat het portret van de beroemde modeontwerper.

Wat

De Amsterdamse winkel van de eigen lijn van Karl Lagerfeld. Of liever gezegd: de nieuwste lijn van Karl Lagerfeld, want de ontwerper (77) die verantwoordelijk is voor de collecties van Fendi en Chanel, heeft al meerdere lijnen gehad: Karl Lagerfeld, Lagerfeld Gallery, K Karl Lagerfeld. Sinds 2012 heet zijn merk weer gewoon Karl Lagerfeld.

In 2005 verkocht Lagerfeld zijn naam aan Tommy Hilfiger. Toen Hilfiger, dat grotendeels in Amsterdam is gevestigd, in 2010 door investeringsmaatschappij Apax werd verkocht, ging Lagerfeld niet mee. Wel zit het ontwerpteam van Karl Lagerfeld (nee, de man tekent niet alles of misschien wel niks zelf) nog steeds in Amsterdam. De winkel in de Hartenstraat, die ruim twee maanden open is, is na die in Parijs de tweede. Binnenkort gaan nog een Lagerfeld-winkel in Parijs en twee in Duitsland open, waarna het merk Azië in gaat.

Wat hebben ze

Lagerfelds eigen lijn heeft weinig van de kleren die hij ontwerpt voor Chanel en Fendi, maar des te meer van hemzelf. Dat mag vrij letterlijk worden genomen. Niet alleen zijn de kleren geïnspireerd op zijn garderobe, die hij overigens bij andere merken koopt, ook zijn hoofd speelt een grote rol in de collectie. In bijna alle dessins is zijn paardenstaartprofiel verwerkt. Ook spijkerbroeken (vanaf 189 euro) zijn bedrukt met zwarte Lagerfeldjes, er zijn T-shirts (79 euro) met zijn gezicht en een witte leren tas (399 euro) waarin zijn hoofd ontelbare malen gedrukt is. Op alle knopen en schoenzolen prijkt eveneens zijn beeltenis.

Lagerfelds stijl zou je kunnen omschrijven als een mix van formele mannenkleding en rock-’n-roll, strakke broeken, laarsjes, scherpe jasjes en overhemden met zeer hoge kragen. Stoer, grafisch, en nogal hard.

Die kragen zijn in de winkel alleen te koop voor vrouwen (gedecoreerde losse kraag, 129 euro). De mannenoverhemden, die dus kleinere kragen hebben, hebben soms opvallende, abstracte prints (139 euro).

Motorjacks spelen een grote rol in de voorjaarscollectie: ze zijn er van leer (599-899 euro), maar er is bijvoorbeeld ook een rode, mouwloze motorjackjurk met schoudervullingen (399 euro). Daarnaast zijn er horloges, telefoonhoesjes, boeken en hilarische Lagerfeld-poppen (99 en 149 euro).

Hoe ziet het eruit

Donker en strak, met hier en daar een lichtobject in de vorm van – ja, inderdaad. Naast de kledingrekken hangen iPads waarop de hele collectie bekeken kan worden, in de paskamer kun je een foto van jezelf in een outfit maken, die je vervolgens kunt delen via e-mail, Twitter en Facebook. Helaas komt nog niet de de helft van het lichaam op de foto. Bovendien is het licht in de paskamer zo onflatteus dat ik de foto van mezelf in de perfect passende rode bikerjurk aan niemand durf te laten zien.

Hoe word je geholpen

Vriendelijk, niet opdringerig. Als ik al bijna weg ben, laat een van de verkopers me weten dat het vandaag ‘private sale’ is, maar dat ik, om de korting te krijgen, me wel moet inschrijven voor de nieuwsbrief.

Voor wie

De fans.

Karl Lagerfeld, Hartenstraat 16, Amsterdam. karl.com