Fransen moeten Fyra-lijn exploiteren

Over de Fyra en het gehannes om een snelle trein van Amsterdam via Brussel naar Parijs te laten rijden het volgende:

Laat de SNCF, de Franse spoorwegen, deze lijn exploiteren. Zorg dat de technische faciliteiten in Nederland stroken met de eisen van de SNCF.

Geen gedoe over onderhoud en aankoop van materieel, gewoon een overeenkomst sluiten over kosten, baten en de vervoersfrequentie.

De SNCF rijdt sinds 1981 met snelle treinen, met een onberispelijke staat van dienst.

In Frankrijk ligt inmiddels een uitgebreid net van hogesnelheidsverbindingen, die dag in dag uit hun diensten nagenoeg probleemloos uitvoeren.

De SNCF en de fabrikant Alstom hebben intussen een schat aan ervaring, waardoor er zekerheid is over betrouwbare treinen en goed onderhoud. In feite doet de SNCF nu al de dienst tussen Parijs en Brussel.

Wat stelt dat eindje van Brussel naar Amsterdam dan nog voor, afgezet tegen het spoorwegnet dat de Franse HSL nu al bedient?

Het verbaast mij dat nooit eens iemand op het idee komt om het op deze simpele manier op te lossen.

Jan de Jong

Krabbendijke

Waar was de controle op de kwaliteit van de Fyra?

Toen Tata Steel in IJmuiden nog Hoogovens heette, werkte mijn ex-schoonvader daar als kwaliteitscontroleur.

Doordeweeks was hij op reis naar een of andere metaalfabriek. In het weekend kwam hij thuis om ons bij het zondagavondeten te vermaken met zijn belevenissen.

We hebben veel gelachen om de trucs die hij ontdekte om slecht geproduceerde onderdelen van bestelde machines alsnog aan Hoogovens te kunnen slijten.

Zo werden scheurtjes in het metaal met vet dichtgesmeerd zodat ze niet opvielen.

Zijn taak was het om dit bedrog op te sporen, want het ging vaak om veel geld.

De vraag rijst nu waarom de afdeling kwaliteitscontrole van de NS de nauwelijks verborgen mankementen bij de Fyra niet in een vroeg stadium heeft ontdekt.

Hebben de bedrijfsleidingen van de NS en NMBS, die nu AnsaldoBreda de zwarte piet toeschuiven, niet zelf kilo’s boter op het hoofd?

Fred Rohde

Leiden